Harian Metro

Enjin panas

- Bersama Ahmad Salihin Abd Rahim skrudanspa­nar@gmail.com

Azman Miswan,

Lumut, Perak

Tidak dinafikan minyak Baru-baru ini saya pelincir berperanan menukar minyak enjin membantu pengalihan kepada siri 5W-30, namun haba enjin yang ketika pemanduan membantu sistem sekitar 20 minit, suhu penyejukan. Namun enjin kereta meningkat begitu, kesan penyejukan hampir mencecah paras daripada minyak pelincir maksimum dan keadaan tidaklah begitu ketara ini tidak pernah terjadi sehingga mampu memberi ketika menggunaka­n kesan negatif serta-merta. minyak enjin 15W-40. Mungkin cara

Saya juga pemanduan agak keras sudah melakukan menyebabka­n suhu penyelengg­araan radiator, enjin meningkat secara namun perkara ini terus mendadak, berulang. Soalan saya, Ada benarnya benarkah kenyataan menggunaka­n minyak tersebar di Internet yang lebih pekat sedikit mengatakan jarak bagi kereta berusia supaya perbatuan kereta melebihi kesan kapilari aliran

Kereta 100,000 kilometer (km) lebih sesuai menggunaka­n minyak enjin 20W-50? minyak ke bahagian enjin akan lebih berkesan.

Walaupun begitu, bergantung pada keadaan kelegaan bahagian enjin anda terutama sekali keadaan rotor pam minyak pelincir dan juga bahagian bergerak lain terutama alur minyak pada kepala silinder.

Minyak yang terlalu cair mungkin tidak dapat dipam pada tekanan secukupnya menyebabka­n geseran meningkat kerana kekurangan pelinciran, secara tidak langsung meningkatk­an suhu enjin.

Periksa juga masalah lain yang mungkin berkaitan antaranya wayar kipas, tahap minyak pelincir atau cecair penyejukan yang tidak mencukupi.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia