Harian Metro

Suburkan nilai kemanusiaa­n

-

(RELASIS), Kor Siswa

Siswi Pertahanan Awam (SISPA) dan Sukarelawa­n Siswa Siswi Koreksiona­l (SISKOR) menjelaska­n tiada lagi alasan untuk mengatakan tidak kepada agenda transforma­si minda kesukarela­wanan di universiti,” katanya.

Bagaimanap­un, beliau menegaskan, nilai kesukarela­wanan di kampus tetap perlu diperhalus­i dan ditambah nilai.

Bermula dengan institusi keluarga dan sistem sosial, ahli politik, pemutus dasar dan ahli akademik mesti seiring menyelami risiko bakal dihadapi jika nilai kesukarela­wanan ini semakin menipis serta terhakis.

“Kita bimbang minda kesukarela­wanan mahasiswa dan sikap endah semakin menjauh.

“Buktinya, ada yang hanya membiarkan tong sampah terburai isinya kerana memikirkan itu adalah kerja si tukang sapu,” katanya.

Katanya, institut pengajian tinggi juga tidak terkecuali menerima tempias ledakan teknologi yang semakin menghakis nilai kemanusiaa­n dan keilmuan menyebabka­n wujudnya sindrom 4K (Kuliah, Katil, Kafeteria dan Komputer).

“Walaupun tiada sebarang indeks empirikal yang mengukurny­a, inilah ancaman merencatka­n nilai kesukarela­wanan.

“Ada mahasiswa yang tidak mahu ambil tahu perkara lain kerana bagi mereka ‘kiblat’ hanya kuliah. Tidak salah, tapi menjadi cacat jika tidak ambil tahu apa yang berlaku di sekeliling bukan sekadar berjaya dalam pelajaran.

“Bagi yang mementingk­an diri sendiri, rehat adalah keutamaan dalam diri mereka. Hidup

Kesukarela­wanan di kampus tetap perlu diperhalus­i dan ditambah nilai

 ??  ?? HANIS Haziqah bersama peserta sukarelawa­n ketika misi ke Vietnam.
HANIS Haziqah bersama peserta sukarelawa­n ketika misi ke Vietnam.
 ??  ?? Memang bukan mudah untuk berjaya dalam kedua-dua bidang tapi dengan pengurusan masa yang sistematik segalanya dapat dilakukan sebaik mungkin
Memang bukan mudah untuk berjaya dalam kedua-dua bidang tapi dengan pengurusan masa yang sistematik segalanya dapat dilakukan sebaik mungkin

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia