Harian Metro

Komited pertingkat martabat

-

Putrajaya: Kerajaan sentiasa beriltizam untuk meningkatk­an peranan dan memartabat­kan wanita di negara ini, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Beliau berkata, rekod negara dalam usaha memperkasa wanita ketika ini sangat baik, tetapi kerajaan belum lagi berpuas hati.

Menurutnya, negara yang selama ini tidak menunjukka­n komitmen mereka untuk memperkasa­kan wanita kini mulai sedar jika wanita dikesampin­gkan negara berkenaan tidak mungkin berjaya.

Malah, katanya, peranan wanita semakin penting dalam era globalisas­i dan Revolusi Industri 4.0.

“Sebab itu kami ingin melihat melalui peranan kami (kerajaan) memperkasa­kan wanita, lebih-lebih lagi pada tahun ini, maka wanita akan dapat peluang lebih dan mendapat ilmu semakin meluas.

“(Selain itu) akan dibabitkan secara lebih menyeluruh dalam proses membuat keputusan sama ada dalam sektor awam atau swasta,” katanya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Logo dan

Tahun Memperkasa Wanita (TMW18) di sini, semalam.

Turut hadir ialah Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi; Menteri Pembanguna­n Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Karim, barisan menteri Kabinet dan Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Dr Ali Hamsa.

2018

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia