Harian Metro

Pesawah padi angin diminta lapor MADA

-

Arau: Masalah padi angin yang menjejaska­n 148 hektar tanaman padi di negeri ini akan dirujuk kepada Kementeria­n Pertanian dan Industri Asas Tani dalam masa terdekat supaya dapat diatasi segera.

Menteri Besar Datuk Seri Azlan Man berkata, kerajaan negeri memandang serius masalah itu yang menyebabka­n pendapatan petani terjejas teruk.

Beliau berkata, pihaknya meminta semua petani yang terjejas segera membuat laporan kepada Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) dan Jabatan Pertanian sebelum perkara itu dapat dirujuk kepada kementeria­n.

“Kita perlu tahu jumlah sebenar petani yang berdepan masalah padi angin di negeri ini sebelum merujuk kepada kementeria­n.

“Kerajaan negeri akan mengusulka­n kepada kementeria­n untuk mempertimb­angkan sedikit bantuan kewangan kepada petani terbabit,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis bantuan mesin rumput dan perkakas perniagaan kepada penduduk di Kampung Katong, semalam.

Azlan turut menasihati pesawah supaya sentiasa mengikut saranan dan panduan pihak MADA dan Jabatan Pertanian dalam penanaman padi bagi mendapatka­n hasil yang baik.

 ??  ?? AZLAN (tengah) pada Majlis Penyampaia­n Sumbangan dan Bantuan di Kampung Katong, semalam.
AZLAN (tengah) pada Majlis Penyampaia­n Sumbangan dan Bantuan di Kampung Katong, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia