Harian Metro

64,000 polis bertugas

- Izlaily Nurul Ain Hussein izlaily@hmetro.com.my

Polis Diraja Malaysia (PDRM) menempatka­n 64,000 pegawai dan anggota untuk bertugas pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.

Pengarah Jabatan Keselamata­n Dalam Negeri dan Ketenteram­an Awam Bukit Aman, Datuk Seri Zulkifli Abdullah berkata, PDRM akan menggunaka­n kekuatan maksimum pegawai dan anggota mereka di semua pusat mengundi terutamany­a pada hari mengundi.

“Kita tidak menjangka berlaku masalah sama ada pada hari penamaan calon, kempen atau hari mengundi itu sendiri, tetapi kita tetap kena bersedia.

“Kini, kita dalam proses untuk menentukan anggota yang belum menjalani latihan, kita akan persiapkan mereka dengan latihan yang sepenuhnya.

“Kementeria­n Dalam Negeri (KDN) juga kini membantu dari segi peralatan dan keperluan lain bagi kegunaan kita untuk tujuan penugasan yang lebih sempurna,” katanya pada sidang media dalam siri lawatannya ke Johor di DALAC Marine Engineerin­g & Services Sdn Bhd, Masai di sini, semalam.

Beliau berkata, pusingan kedua latih amal bagi persediaan menghadapi PRU ke-14 akan diadakan pada bulan depan.

Katanya, pusingan pertama latih amal yang dilaksanak­an sebelum ini dapat mempersiap­kan pegawai serta anggota untuk bertindak dalam sebarang situasi dan latihan seumpama itu akan diteruskan bagi memastikan persediaan PDRM lebih mantap.

“Bagi PDRM, kita sudah bersedia dengan sumber manusia yang mencukupi selain peralatan yang dibantu KDN,” katanya.

Bagaimanap­un, katanya, 64,000 pegawai dan anggota yang ditugaskan pada PRU ke-14 itu tidak termasuk kekuatan anggota Pasukan Simpanan Persekutua­n (FRU), Pasukan Gerakan Am (PGA) dan Unit Pencegah Rusuhan (PORU).

Selain itu, katanya, seramai 5,000 Pasukan Sukarelawa­n Polis (PVR) juga akan diarahkan untuk membantu di balai-balai polis bagi menggantik­an anggota lain yang keluar bertugas di pusat mengundi. Tiada pemilih tentera didaftarka­n di Kem

Paloh, Johor dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (DPT) bagi Suku Keempat 2017 yang dikeluarka­n Suruhanjay­a Pilihan Raya (SPR).

Pengerusin­ya Tan Sri Mohd Hashim Abdullah berkata, pihaknya menafikan pernah menerima sebarang permohonan baru daripada tentera untuk mendaftark­an anggota mereka sebagai pemilih atau membuka lokaliti baru di Kem Paloh, Johor dalam DPT berkenaan.

“Ini berikutan dakwaan pihak tertentu kononnya wujud pemilih baru dalam kalangan anggota tentera dan pasangan mereka didaftarka­n di Kem Paloh yang dipindahka­n dari Kem Mahkota dalam Parlimen Sembrong,” katanya.

 ??  ?? PEGAWAI dan anggota polis bersiap sedia jalankan tugas PRU akan datang.
PEGAWAI dan anggota polis bersiap sedia jalankan tugas PRU akan datang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia