Harian Metro

Ubat pun dibuang!

- Idris Musa idris@hmetro.com.my

 Masalah pencemaran berpunca sikap ambil ringan

Bukan hanya puntung rokok dibuang di merata-rata tempat malah ubat-ubatan yang tidak lagi digunakan turut menjadi penyumbang kepada pencemaran alam sekitar.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, masalah pencemaran kebiasaann­ya daripada perkilanga­n, domestik dan pihak klinikal atau hospital.

Katanya, ia juga berpunca daripada diri sendiri seperti membuang ubat yang sudah tidak digunakan atau membuang puntung rokok di kawasan kaki lima, longkang dan tong sampah.

“Kadang-kadang kita beli ubat, kita simpan ubat itu, mungkin lama dan tak pakai lagi, kita masukkan ke dalam bakul sampah. Kalau seorang buang dua biji dan kalau 30 juta orang, bayangkan berapa juta pil dibuang.

“Kita jangan ambil ringan benda ini. Macam orang membuang puntung rokok, macam-macam jenis (tempat), di kaki lima, longkang, tong sampah dan tempat khas disediakan.

“Jadi, persoalan yang menjadi tanda tanya kepada pihak saintis ialah sumber pencemaran itu sendiri sama ada daripada kereta buruk yang mengeluark­an pencemaran daripada bateri atau ubat yang mulanya mengubat kita,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media ketika melakukan lawatan kerja rasmi ke Institut Penyelidik­an Hidraulik Kebangsaan Malaysia (NAHRIM), di sini, semalam.

 ??  ?? DR Wan Junaidi melihat pokok teratai Tasik Chini yang ditanam di Green House ketika lawatan kerja di Institut Penyelidik­an Hidraulik Kebangsaan Malaysia.
DR Wan Junaidi melihat pokok teratai Tasik Chini yang ditanam di Green House ketika lawatan kerja di Institut Penyelidik­an Hidraulik Kebangsaan Malaysia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia