Harian Metro

‘MACAM LETUPAN BOM’

- Omar Osman am@hmetro.com.my

“Macam letupan bom. Semua orang lari ke arah gerai saya untuk cari perlindung­an,” kata peniaga air tebu, Sun Chai, 66, saksi letupan bunga api ketika perarakan Thaipusam di Jalan Pekan Lama, malam kelmarin.

Kejadian jam 8.30 malam itu berlaku ketika orang ramai menunggu ketibaan perarakan berhala keluar dari Kuil Sri Subramania­m Swami menuju ke Jalan Pasar.

Sun Chai berkata, sewaktu kejadian, bahagian depan gerainya dipenuhi orang ramai yang menanti perarakan.

Menurutnya, orang ramai teruja apabila ada pihak menyalakan bunga api sebelum berlaku letupan kuat dan percikan api menyebabka­n pengunjung bertempiar­an.

“Letupan itu amat kuat. Bekas air tebu saya terbalik ketika orang ramai bergegas mencari perlindung­an di dalam gerai saya.

“Saya turut terkena percikan bunga api itu sebelum berlindung di sebalik kereta tolak saya, ” katanya ketika ditemui tempat kejadian malam kelmarin.

Sementara itu, Ketua Polis Kuala Muda Asisten Komisioner Saifi Abdul Hamid berkata, letupan berlaku ketika orang ramai sedang melihat bunga api yang dipasang hadapan sebuah restoran di Jalan Pekan Lama bagi menyambut ketibaan perarakan berhala.

Katanya, letupan pertama hingga ketiga berlaku di udara namun letupan keempat terjadi di bawah menyebabka­n orang ramai bertempiar­an lari bagi mengelak dari terkena percikan api.

“Akibat letupan itu, seramai 26 mangsa membabitka­n 14 wanita dan 12 lelaki termasuk seorang anggota sukarelawa­n polis cedera.

“Semua mangsa dikejarkan ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH), empat mangsa dimasukkan ke wad manakala 22 lagi menerima rawatan sebagai pesakit luar,” katanya.

26 mangsa termasuk anggota sukarelawa­n polis cedera

 ??  ?? ANGGOTA Forensik memeriksa lokasi kejadian letupan bunga api.
ANGGOTA Forensik memeriksa lokasi kejadian letupan bunga api.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia