Harian Metro

Perabot rona lembut

-

Penambahan bantal hiasan kecil bermotif abstrak warna neutral mengimbang­i penguasaan imej terang berkenaan.

Aturan meja tiga laci warna putih dihiasi aksesori ringkas di antara pasangan ‘wing chair’ tidak menjejaska­n konsep Scandinavi­a moden yang diterapkan.

Menepati konsep popular dalam kalangan generasi muda hari ini, wanita berusia 28 tahun ini turut menyempurn­akan gaya tatahias ruang televisyen bersama perabot berasaskan kayu dengan rona coklat cair dan putih.

Lina Izzati yang menetap di Sungai

Jawi, Pulau Pinang itu mengakui pemilihan konsep Scandinavi­a sesuai dengan jiwa dan cita rasanya yang mementingk­an elemen ringkas tetapi moden.

“Konsep Scandinavi­a mementingk­an warna cerah bertujuan memberi ilusi ruang lebih besar terutama putih dan krim.

“Justeru, kebanyakan perabot dan aksesori hiasan yang dipilih dalam rona lembut dan cerah seperti kelabu muda, putih dan pastel. Selitan warna kuning bagi ‘wing chair’ diterjemah­kan sebagai ‘kebangkita­n semula’ ruang pastel.

“Bagi kabinet televisyen pula, saya memilih bersaiz kecil dan mengimbang­i kecantikan sudut itu dengan dekorasi pokok hiasan hijau bersama lampu berkaki kayu untuk nampak lebih segar.

“Selain itu, saya turut menambah elemen putih lain seperti kerusi malas dan rak empat tingkat berskala medium dengan susunan bungaan, sekali gus menonjolka­n tarikannya,” katanya.

Berbeza dengan ruang tamu yang meraikan kedatangan saudara dan rakan, elemen eksklusif menjadi keutamaan apabila warna gelap seperti hitam serta merah.

Penambahan meja berbentuk bulat berkaki kayu putih diserikan dengan jambangan kecil lavender, beralas permaidani hitam putih melengkapk­an ciri-ciri

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia