Harian Metro

LUMUT ‘HANGAT’ MUSA nafi culas bayar gaji, PAFA tak berhutang sejak 2016

- Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Persatuan Bolasepak Melaka United (MUSA) menafikan mereka gagal menyelesai­kan bayaran gaji pemain sehingga dua bekas pemain import, Labinot perhatian pasukan Kedah dan juga memecahbel­ahkan pemain kita.

“Ini sama seperti tindakan pihak tidak bertanggun­gjawab yang menyebarka­n maklumat palsu mengenai senarai calon Barisan Nasional untuk Pilihan Raya Umum Ke-14 di media sosial baru-baru ini dengan niat untuk memecah-belahkan perpaduan di kalangan ahli parti,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaik­an angpau dan bahan keperluan asas kepada warga emas Parlimen Alor Setar di Simpang Kuala, semalam.

Ahmad Bashah turut menyampaik­an cermin mata percuma kepada 250 orang penerima sempena perayaan Tahun Baru Cina.

Rabu lalu, penyokong Kedah dikejutkan dengan penyebaran sekeping kertas kononnya menyenarai­kan gaji bulanan yang diterima pemain pasukan itu di laman sosial.

Maklumat disebarkan dengan tajuk ‘Kontrak Pemain 2018’ merujuk kepada gaji tahun lalu dan musim ini yang diterima 29 pemain Liga Super Kedah yang mengikat kontrak dengan KFA.

Susulan penyebaran itu, Ketua Pegawai Eksekutif KFA, Yusdi Madeonus Mohamad Yunus, berkata pihaknya akan menyiasat kesahihan maklumat yang disebarkan itu sebelum mengambil tindakan sewajarnya.

>>Perlawanan di Stadium TLDM bakal berlangsun­g tanpa penonton  Aksi Perak menentang PKNS

jadi tumpuan utama

Harbuzi dan Omid Nazari membuat aduan kepada Persekutua­n Bolasepak Antarabang­sa (FIFA).

Timbalan Presiden MUSA, Datuk Yusoff Mahadi berkata, dua kes itu bagaimanap­un hanya membabitka­n tuntutan pembayaran bonus dan bayaran pampasan selepas kontrak pemain ditamatkan awal.

“Kami tidak ada masalah membayar gaji, setiap tahun gaji pemain Melaka United dibayar tanpa ada sebarang tunggakan setakat ini. Namun, saya mengakui Melaka United mempunyai dua kes

Dua pasukan yang sedang ‘panas’, Perak dan PKNS FC selepas baru menemui rentak kemenangan, bakal berentap di Stadium TLDM, Lumut hari ini. Ia pertemuan menarik untuk disaksikan minggu ini biarpun perlawanan itu bakal berlangsun­g tanpa penonton.

Ia susulan keputusan mesyuarat Jawatankua­sa Tatatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pada 20 Disember 2017 yang menghukum Perak atas insiden yang berlaku di antara penyokong mereka dan penyokong Johor Darul Ta’zim (JDT) di Stadium Ipoh, tahun lalu.

Kesempatan ini seharusnya digunakan sebaiknya buat PKNS yang menentang skuad The Bos Gaurus, apatah lagi tidak perlu bergelut dengan cuaca panas apabila Perkongsia­n Liabiliti Terhad Bola Sepak Malaysia (FMLLP) membenarka­n perlawanan di stadium itu berlangsun­g pada sebelah malam berbanding selepas masalah lampu limpah diselesaik­an.

Namun PKNS kendalian Datuk K Rajagobal tidak boleh beraksi seperti ketika menang 1-0 ke atas Pahang Rabu lalu kerana anak buah Mehmet Durakovic seakan sudah mendapat rentak sebenar apabila menewaskan Kedah di Alor setar.

Jentera tengah skuad Semut Merah kurang berfungsi dan terlalu mengharapk­an penyudah dengan FIFA tapi ia bukan membabitka­n tunggakan bayaran gaji.

“Labinot membawa kes itu kepada FIFA berhubung bayaran bonus manakala Omid pula tidak berpuas hati dengan bayaran pampasan apabila kontraknya ditamatkan sebelum musim bermula. Kami tamatkan kontraknya lebih awal kerana prestasiny­a tidak seperti yang diharapkan.

“Di sini bukan masalah kita tak bayar, tapi pemain tidak berpuas hati dengan bayaran yang dibuat dan bila timbulnya isu seperti ini, penyerang Safee Sali, manakala permainan Perak lebih tersusun menerusi gerakan yang dijana Wander Luiz dan pemain seperti Mohd Nor Hakim serta Leandro Dos Santos sentiasa memberi bantuan kepada penyerang mereka, Gilmar.

Pendahulu liga, Selangor dan penjaring terbanyak, Rufino Segovia akan bertandang ke Kuala Terengganu dengan nada yakin selepas merekod kemenangan kedua, 4-1 ke atas Melaka United, dan tiga mata menanti mereka sekiranya mampu mengekalka­n aksi konsisten.

Begitu juga juara bertahan, JDT yang kini berkongsi mata dengan Selangor dijangka tidak berdepan masalah untuk mengganas di Cheras memandangk­an Kuala Lumpur dilihat sukar untuk menyekat trio import Gonzalo Cabrera, Luciano Figueroa dan Jorge Pereyra Diaz.

Sementara itu pertembung­an tetangga Melaka United dan Negeri Sembilan juga tidak kurang menariknya di Stadium Hang Jebat dengan pasukan tuan rumah pasti mahu bangkit selepas kekalahan besar 4-1 kepada Selangor.

Negeri Sembilan dijangka mempertaru­hkan ketajaman penyerang Argentina Nicolas Velez yang meledak dua gol ketika menundukka­n Kuala Lumpur di Paroi.

Sementara Pahang dan Kelantan yang akan berentap di Kuantan perlu bangkit selepas persembaha­n hambar sebelum ini atau menjadi calon awal untuk bergelut di kelompok bawahan. pastinya akan dibawa ke pengetahua­n FIFA.

“Jadi, FIFA yang akan buat keputusan. Jika FIFA membuat keputusan kami bersalah dan perlu membayar tuntutan itu, kami tak ada masalah bayar semula,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Melaka United antara empat pasukan Liga Super selain PKNS FC, Kelantan dan Perak yang berkemungk­inan berdepan tindakan FIFA apabila terbabit dengan kes tunggakan pembayaran gaji yang kini dibawa ke pengetahua­n FIFA.

Dua lagi pasukan Liga Super, Pahang dan PKNP FC masing-masing mempunyai kes sama yang kini sedang diteliti Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), manakala pasukan Liga Perdana Kuantan FA, Sarawak, Pulau Pinang, FELCRA FC serta dua pasukan Piala FAM, ATM dan Perlis juga tidak terkecuali.

Sementara itu Persatuan Bolasepak Perak (PAFA) tidak tahu menahu mengenai isu kes tunggakan gaji membabitka­n pemainnya.

Presidenny­a, Datuk Seri Abdul Puhat Mat Nayan berkata, sepanjang pengetahua­nnya Perak tidak berhutang gaji kepada sebarang pemain sejak 2016.

“Sepanjang saya menjadi Presiden PAFA sejak 2016 semua bayaran kepada pemain import sudah dibuat.

“Pada 2016 kami berurusan dengan Elias Fernandes de Oliveira, manakala urusan terakhir PAFA adalah dengan Yashir Pinto dan segala bayaran kepadanya sudah dijelaskan.

“Dalam rekod kami tiada sebarang kes tunggakan gaji kepada sesiapa (mana-mana pemain),” katanya ketika dihubungi, semalam.

 ??  ?? PEMAIN PKNS perlu lebih kreatif di bahagian tengah untuk menyekat kemaraan pemain Bos Gaurus.
PEMAIN PKNS perlu lebih kreatif di bahagian tengah untuk menyekat kemaraan pemain Bos Gaurus.
 ??  ?? LABINOT
LABINOT

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia