Harian Metro

Dah lama pasang niat

- Ardini Sophia Sina hellinie@hmetro.com.my

Mula bertudung sejak 5 Oktober tahun lalu, hajat yang sekian lama dipendam itu akhirnya direalisas­ikan sempena hari lahirnya yang ke-29. Heroin filem Nasi Tangas, Adiba Yunus lega dan gembira dengan keputusan itu.

Adiba berkata, keputusan itu tidak dipengaruh­i manamana pihak, sebaliknya ia datang ikhlas daripada hati. Timbul rasa bimbang sekiranya dia tidak berpeluang menginsafi kesilapan yang pernah dilakukan sebelum ini.

“Sebenarnya, sudah lama saya pasang niat untuk menutup aurat. Namun, ketika itu hati saya tidak cukup kuat. Apabila usia kian meningkat, saya tekad bertudung sempena ulang tahun ke-29.

“Tidak ada paksaan oleh sesiapa. Ia datang daripada hati saya sendiri. Saya gembira dan lebih tenang selepas bertudung. Ada baiknya bila sudah bertudung, saya tidak perlu lagi risau memikirkan dandanan rambut,” katanya.

Ada segelintir selebriti berdepan dugaan tawaran berkuranga­n andai menutup aurat. Bagaimanap­un, Adiba bersyukur kerana rezeki dalam bidang itu tidak pernah putus.

Malahan, setiap watak yang diberikan kepadanya sesuai dengan imej barunya walaupun tawaran itu datang sebelum dia berhijab. Wanita itu juga lega kerana produksi dan pengarah boleh menerima perubahann­ya.

Sudah bergelar isteri kepada Hazwan As’ari pada 24 November 2017, Adiba bagaimanap­un menegaskan bahawa keputusan menutup aurat itu tidak ada kaitan dengan perkahwina­nnya.

Adiba jelaskan pakai hijab tiada kaitan

dengan pernikahan

tahun lalu

Akur dengan keterbatas­annya untuk memuaskan hati setiap individu, Adiba tidak mahu pening kepala memikirkan komen negatif mana-mana netizen.

“Saya tidak dapat halang mereka meluahkan pendapat. Biarlah mereka cakap apa pun, yang tahu apa isi hati saya adalah diri sendiri. Saya tidak tahu kenapa isu bertudung sebab kahwin itu dilihat sebagai perkara negatif.

“Kalau pun betul saya bertudung sebab perkahwina­n, adakah itu salah? Bertudungk­an perkara yang baik. Saya berharap umum akan mendoakan saya agar terus istikamah.

“Hanya kerana saya bertudung beberapa minggu selepas bernikah, ia tidak bermakna saya bertudung kerana kahwin. Kalau tidak kahwin, saya tidak bertudung? Situasinya bukan begitu. Kahwin itu satu hal yang lain. Bertudung pula sudah lama saya pasang niat,” katanya.

Belum sempat berbulan madu, Adiba kini sibuk di lokasi penggambar­an drama Andainya Takdir 2. Dia tidak terlalu memikirkan destinasi percutiann­ya dengan suami.

Namun, Adiba yang juga adik ipar kepada pelakon Johan As’ari itu berharap dapat menunaikan umrah dengan suaminya. Bagaimanap­un, mereka masih berbincang mengenai perancanga­n itu.

“Saya tidak terlalu fikirkan destinasi bulan madu. Saya lebih suka kalau dapat menunaikan umrah dengan suami dan keluarga. Tapi, kalau suami bawa saya pergi bercuti dalam Malaysia pun, saya okey.

“Buat masa ini, saya mahu lepaskan dulu majlis resepsi pada 25 Februari ini. Kami gabung sekali resepsi kedua-dua pihak. Alhamdulil­lah, persiapan sudah selesai,” katanya.

Tidak ada paksaan oleh sesiapa. Ia datang daripada hati saya sendiri. Saya gembira dan lebih tenang selepas bertudung. Ada baiknya bila sudah bertudung, saya tidak perlu lagi risau memikirkan dandanan rambut

 ??  ?? ADIBA selesa bertudung.
ADIBA selesa bertudung.
 ??  ?? HAZWAN dan Adiba kini suami isteri yang sah.
HAZWAN dan Adiba kini suami isteri yang sah.
 ??  ?? BERSAMA keluarga Hazwan.
BERSAMA keluarga Hazwan.
 ??  ?? POTRET kenangan bersama keluarga.
POTRET kenangan bersama keluarga.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia