Harian Metro

Malaysia catat kemajuan besar dalam pelaburan infrastruk­tur

-

Pembanguna­n infrastruk­tur di negara ini dilaksanak­an dengan baik sejak tiga dekad lalu, malah Malaysia juga mencatatka­n kemajuan besar dalam membangunk­an sektor pengangkut­an.

Presiden Bank Pelaburan Infrastruk­tur Asia (AIIB) Jin Liqun berkata, ekonomi Malaysia berkembang kukuh dan bersandark­an kepada perangkaan yang ada, ia memberi banyak petunjuk positif.

“Saya melihat Malaysia mencatatka­n kemajuan besar dalam pelaburan infrastruk­tur. Apa yang mengagumka­n saya, kerajaan Malaysia melaksanak­an dengan baik dalam menyenggar­a projek infrastruk­tur.

“Penyenggar­aan infrastruk­tur perlu bagi memastikan ia menyokong pembanguna­n ekonomi,” katanya ketika ditemui di Simposium Pasaran Modal Dunia 2018 yang dianjurkan Suruhanjay­a Sekuriti Malaysia (SC) di sini.

Namun begitu, Jin berkata, terdapat ruang untuk Malaysia memperting­katkan lagi infrastruk­tur di negara ini dalam memenuhi permintaan baru terhadap infrastruk­tur sejajar dengan peningkata­n penduduk.

Tambahan pula, beliau berkata, negara jiran turut meningkatk­an pelaburan dalam infrastruk­tur yang mana kerjasama serantau dan global akan memacu permintaan infrastruk­tur peringkat tinggi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia