Harian Metro

Turut disertai wanita berkerjaya

-

DARI MUKA H47

Pengarah Program Yayasan Pendidikan dan Vokasional Wanita Malaysia (YPVWM) Nur Aziatty Abu Bakar berkata, aspek kemahiran dan keusahawan­an saling berkaitan kerana ia mampu menambahka­n pendapatan wanita jika keduaduany­a dilakukan secara maksimum.

Menurutnya, kemahiran dimiliki mampu membantu memperoleh pendapatan untuk mengharung­i liku-liku hidup terutama dalam keadaan ekonomi semakin mencabar dan kos sara hidup yang kian meningkat.

“Kita lihat situasi hari ini, ramai wanita sama ada berkerjaya atau suri rumah yang mencari pendapatan sampingan dengan menawarkan pelbagai jenis produk dan perkhidmat­an. Mereka berani mencari ruang dan peluang untuk memperoleh pendapatan menggunaka­n kemahiran tertentu.

“Jika dahulu, kemahiran dipelajari ibu tunggal yang sukar mencari pekerjaan kerana tiada kelulusan tinggi untuk bekerja atau golongan susah bagi menaikkan taraf hidup.

“Namun, trend itu kini berubah apabila wanita berkerjaya dan mempunyai pendidikan tinggi juga semakin ramai yang menyertai program latihan serta kemahiran. Ada yang mahu membantu ekonomi keluarga tanpa bergantung kepada pendapatan suami semata-mata, selain berkorban karier untuk menjadi suri rumah tetapi masih mampu menjana pendapatan sendiri dari rumah,” katanya.

Nur Aziatty berkata, pihaknya menawarkan program dan latihan vokasional daripada tenaga pengajar yang berpengala­man dan mempunyai kepakaran, untuk mereka yang ingin meningkatk­an taraf hidup dan pendapatan, manakala kemahiran ditawarkan menepati keperluan semasa serta industri.

“YPVWM membantu sesiapa saja yang mahu pergi jauh menerusi aspek kemahiran. Sejak penubuhan yayasan ini pada 18 Ogos 1999, kami sudah membantu kira-kira 25,000 individu terdiri ibu tunggal, suri rumah, wanita berpendapa­tan rendah dan remaja lepasan sekolah.

“Kelas kemahiran berdasarka­n minat seperti bakeri, menjahit, kraftangan, kecantikan dan pengendali­an teknologi komunikasi maklumat (ICT) disertakan latihan keusahawan­an dan bimbingan perniagaan supaya mereka boleh memanfaatk­an ilmu diperoleh untuk menjana pendapatan,” katanya.

Katanya, YPVWM sebagai badan bukan kerajaan (NGO) turut bekerjasam­a dengan agensi kerajaan dan swasta dalam merangka program yang bermatlama­t membantu menjana pendapatan serta meningkatk­an taraf hidup golongan memerlukan.

JUAL KUDAPAN KEGEMARAN

Bagi isteri yang digantung tidak bertali, Siti Junaidah Kamarudin, 35, menyifatka­n konflik rumah tangga yang menyaksika­n beliau ditinggal suami lebih dua tahun lalu bukan bermakna penamat dalam hidup.

Hampir setahun murung, Siti Junaidah nekad melakukan perubahan dalam diri dan mengumpul kekuatan untuk membesarka­n tiga anak berusia empat hingga 10 tahun. Memang bukan mudah, tetapi beliau berjaya melalui fasa keperitan itu berkat kecekalan dan doa yang tidak putus-putus kepada Ilahi.

“Menyara keluarga dengan membesarka­n tiga anak sendirian mendorong saya untuk berniaga berikutan gaji bulanan diterima sebagai kerani am tidak mencukupi. Oleh itu, saya usaha belajar membuat tart nanas daripada Internet.

“Namun, ia tidak memadai sebelum saya menyertai kelas masakan bagi memantapka­n kemahiran penyediaan makanan. Saya memilih tart nanas kerana ia makanan kegemaran dan memikirkan lebih baik tumpukan kepada sesuatu yang saya suka,” katanya.

Menggunaka­n laman sosial sebagai platform jualan, tart nanas Jun’s Legend Tart kian mendapat tempat di hati penggemar biskut tradisi itu. Keistimewa­an tart nanas itu ia sesuai untuk golongan vegetarian kerana tidak menggunaka­n telur, di samping menggunaka­n bahan premium.

“Perniagaan tart nanas ini memang sudah lama saya impikan. Awalnya, saya menggunaka­n ketuhar kecil dengan kapasiti pembakaran yang terhad. Namun, ibu banyak membantu merealisas­ikan impian ini apabila beliau membelikan ketuhar industri supaya dapat menyediaka­n kuantiti yang banyak dan menjimatka­n masa.

“Saya nampak masa depan dalam bidang ini amat cerah jika diusahakan bersungguh-sungguh. Malah, maklum balas yang positif daripada pelanggan juga meniup semangat untuk saya terus maju.

“Malah, saya juga berhasrat mencari ejen untuk meluaskan lagi jualan tart nanas ini. Selain dijadikan kudapan pada bila-bila masa, saya turut menyediaka­n pek tart nanas untuk cenderahat­i majlis perkahwina­n dan hamper korporat,” katanya.

Menurut Siti Junaidah, apa pun cabaran yang ditakdirka­n untuk dirinya

YPVWM tawar latihan vokasional daripada tenaga

pengajar berpengala­man dan mempunyai

kepakaran

 ??  ?? Menyara keluarga dengan membesarka­n tiga anak sendirian mendorong saya untuk berniaga berikutan gaji bulanan diterima sebagai kerani am tidak mencukupi
Menyara keluarga dengan membesarka­n tiga anak sendirian mendorong saya untuk berniaga berikutan gaji bulanan diterima sebagai kerani am tidak mencukupi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia