Harian Metro

Ukraine bakal uji kekuatan Harimau Malaya

- Syafiq Aznan syafiq.aznan@bh.com.my

Kuala Lumpur: Skuad kebangsaan akan memperoleh peluang terbaik apabila diberi kesempatan menguji pasukan dari Eropah, Ukraine dalam satu aksi persahabat­an kelas A selepas ini.

Perkembang­an

itu diumumkan Kuala Lumpur: Janji tinggal janji. Itu hakikat yang terpaksa ditelan enam bekas pemain Kuantan FA yang hingga kini masih menunggu bayaran tunggakan gaji daripada pengurusan kelab Liga Perdana itu.

Apa yang menghairan­kan, walaupun Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) sudah mengarahka­n

Kuantan FA melangsaik­an segala tuntutan keseluruha­n berjumlah RM145,250 pada 15 Januari lalu, namun situasi masih sama.

Malah kelab itu seperti ‘kebal’ tanpa sebarang tindakan hinggakan mereka dibenarkan menerusi laman sosial Johor Southern Tigers susulan pertemuan antara Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang menerima mengadap Duta Ukraine, Olexander Nechytaylo, semalam.

“Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim menerima mengadap Duta Ukraine, Olexander Nechytaylo hari ini (semalam). Pertemuan ini bagi membincang­kan jalinan kerjasama hubungan antara Ukraine dan Malaysia melalui bola sepak.

“Turut dibincangk­an adalah mengadakan perlawanan persahabat­an kelas A antara pasukan kebangsaan Malaysia dan pasukan kebangsaan Ukraine di bawah bimbingan legenda bola sepak Ukraine, Andriy Shevchenko.

“Ia sebagai pendedahan kepada pasukan kebangsaan dan juga dapat membantu menaikkan kedudukan pasukan kebangsaan dalam ranking Persekutua­n Bolasepak Antarabang­sa (FIFA),” menurut kenyataan itu.

Sebagai rekod, Ukraine kini menghuni tangga ke-35 dunia dan layak ke Piala Dunia sekali pada 2006 namun berjaya mara hingga ke suku akhir sekali gus pencapaian terbaik mereka pada kejohanan terbesar dunia itu.

 ??  ?? PEMAIN Harimau Malaya berpeluang beraksi dalam perlawanan persahabat­an kelas A.
PEMAIN Harimau Malaya berpeluang beraksi dalam perlawanan persahabat­an kelas A.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia