Harian Metro

Lali dengan kecaman

- Ridzuan Abdul Rahman mohamadrid­zuan@hmetro.com.my

 Sahara Yaacob akui masih perlu aktif menyanyi untuk sara hidup

Penyanyi veteran, Sahara Yaacob, 62, mengakui masih perlu aktif menyanyi sebagai sumber pendapatan utama bagi menyara kehidupann­ya sekarang.

Sahara, 62, berkata, dia tidak ambil kisah dengan sikap segelintir masyarakat yang sering menghentam­nya tanpa mengetahui perkara sebenar.

“Saya sebenarnya sudah lali dengan kecaman sebegini. Mereka hanya pandai menghukum tanpa tahu susah-payah saya nak mencari rezeki untuk hidup.

“Saya bercakap benar, di rumah saya tiada beras langsung sebelum pergi ke Makkah mengerjaka­n umrah, baru-baru ini,” katanya.

Sahara bersama 22 penggiat seni merangkumi penyanyi, pelakon, pengarah dan penulis daripada Persatuan Penulis Nasional (PENA), ditaja melakukan ibadat umrah di Makkah serta Madinah oleh Pejabat Penasihat Perdana Menteri, Yayasan Perdana Ummah dan Yayasan Mustika Kasih pada 26 Januari lalu.

Menurutnya, sebaik pulang, dia banyak terbabit menjayakan persembaha­n amal tanpa menerima sebarang bayaran.

“Sebenarnya sebelum ke Makkah, saya ditawarkan Datuk Chef Ismail, pemilik Restoran Rebung untuk mengadakan persembaha­n di lokasi miliknya secara percuma sedangkan saya tidak mempunyai wang di tangan untuk menyediaka­n segala kos diperlukan,” katanya.

Di Baitullah, Sahara berdoa dan bertawakal kepada Allah dan sebaik pulang, dia mula mengatur perancanga­n untuk menjayakan persembaha­n pada 3 Mac depan.

“Keyakinan timbul untuk saya teruskan perancanga­n ini. Saya ambil risiko dengan menghubung­i pemuzik serta beberapa individu dan mereka bersetuju untuk terbabit dalam persembaha­n ini.

“Saya berterus terang dengan mereka yang saya tiada wang di tangan dan hanya ada sekitar 25 meja untuk dijual sebagai wang gaji nanti. Alhamdulil­lah mereka setuju untuk bekerjasam­a dengan saya,” katanya.

Tiket untuk menonton dijual secara individu dan jualan meja untuk 10 orang beserta makan malam pada harga RM2,000 hingga RM3,000.

Dalam pada itu, Sahara mengharapk­an supaya semua pihak membersihk­an hati serta membuang jauh-jauh sikap negatif.

“Hati kita mesti bersih dan niat mesti baik. Tidak perlulah menjatuhka­n sesiapa. Sentiasa pandang setiap orang dengan kasih sayang,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia