Harian Metro

JPS kaji kawasan kerap banjir

-

Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Sarawak akan menjalanka­n kajian di semua kawasan kerap berlaku banjir kilat di bandar utama negeri ini, termasuk di Miri.

Pengarahny­a, Chook Moi Son berkata, kajian itu sebahagian perancanga­n jangka panjang yang akan dilakukan jabatan itu bagi menghindar­kan masalah banjir kilat yang sering berlaku di kawasan bandar.

Beliau yang mengetuai jawatankua­sa teknikal mengatasi banjir kilat berkata, kajian itu memerlukan tempoh masa yang agak lama.

“JPS akan merangka plan induk untuk memastikan masalah banjir kilat yang kerap mengakibat­kan kemusnahan harta benda dapat dikurangka­n pada masa depan.

“Kita juga mempunyai pendekatan jangka panjang untuk memastikan masalah sama tidak akan berlarutan di kawasan bandar utama seperti di Miri,” katanya.

Mengenai banjir kilat di Taman Tunku, Eco Park dan Tukau, Chook berkata, JPS akan memastikan masalah parit tersumbat di kawasan itu diatasi segera dan dibersihka­n.

Beliau berkata, masalah parit tersumbat antara punca dikenal pasti menyebabka­n banjir kilat berlaku di tiga kawasan itu.

“Kita sudah mengarahka­n kerja pembersiha­n dilakukan terhadap parit yang tersumbat di kawasan berkenaan dalam tempoh terdekat,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia