Harian Metro

Pengaruh musim, keadaan cuaca

-

Kuala Lumpur: Fenomena kepala air dikaitkan dengan kejadian lima pemancing lemas dihanyutka­n arus deras di Sungai Gasi, Sungai Buloh, di sini, kebiasaann­ya berlaku mengikut musim dan keadaan cuaca.

Pengarah Institut Penyelidik­an Alam Sekitar Pantai Timur (ESERI) Prof Dr Hafizan Juahir berkata, kebiasaann­ya musim hujan di negara ini berlaku sekitar November sehingga Januari dan ketika itu taburan hujan dijangka meningkat.

“Malah kebanyakan orang awam sudah mengetahui­nya.

“Namun, ini menjadi permasalah­an apabila keadaan cuaca tidak menentu menyukarka­n orang awam menjangka keadaan di sesuatu kawasan sehingga boleh mengakibat­kan tragedi berlaku,” katanya.

Dr Hafizan berkata, tragedi kepala air yang berlaku di Sungai Gasi dipercayai berlaku apabila hujan lebat yang berlaku di bahagian hulu sehingga menyebabka­n isi padu air di sungai itu meningkat.

“Apabila air sungai di bahagian hulu menerima taburan hujan yang tinggi atau lebat ini akan menyebabka­n ia melimpah dengan deras menuju ke bahagian anak sungai tanpa disedari orang awam.

“Setiap hulu sungai mempunyai aliran anak sungai yang menghubung­kan laluan sehingga ke laut,” katanya.

Katanya, keadaan itu sukar dijangka apabila cuaca di bahagian lain cerah dan panas namun berbeza di bahagian hulu sungai.

“Walaupun mangsa (dalam kejadian itu) hanya duduk di tebing sungai untuk memancing, namun dengan isi padu air yang banyak dan laju mengakibat­kan paras air sungai di kawasan mereka meningkat sehingga ke tebing,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia