Harian Metro

Jalan pesisir rapat jurang pembanguna­n

-

Simunjan: Inisiatif Kerajaan Sarawak menaik taraf jalan pesisir termasuk membina beberapa jambatan baru diyakini mampu merapatkan jurang pembanguna­n antara kawasan bandar dan luar bandar di negeri ini.

Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg berkata, usaha itu sekali gus mewujudkan akses perhubunga­n darat lebih cekap ke kawasan pesisir seterusnya berupaya merangsang pembanguna­n setempat dan sosioekono­mi penduduk.

Justeru, beliau menjelaska­n komitmen kerajaan negeri terhadap usaha berkenaan jelas dibuktikan melalui penyediaan peruntukan besar RM6 bilion bagi membiayai projek itu, termasuk pembinaan tujuh jambatan baru,” katanya.

“Ia merangkumi naik taraf jalan raya dari Batang Sadong keSimunjan dan Sebuyau yang dijangka siap dalam tempoh lima tahun.

“Ini juga membabitka­n pembinaan jambatan, antaranya jambatan Batang Lupar, Batang Saribas, Krian dan Lassa di sepanjang laluan berkenaan,” katanya ketika menghadiri Program Inovasi Rakyat 2018 di sini, kelmarin.

Hadir sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri merangkap Ahli Parlimen Batang Sadong.

Difahamkan, projek jalan pesisir itu membabitka­n jarak 900 kilometer menghubung­kan selatan dan utara negeri ini, malah turut dilihat sebagai laluan alternatif kepada Projek Lebuhraya Pan Borneo Sarawak.

Ia bakal memberi manfaat kepada 36 peratus populasi penduduk negeri ini yang kebanyakan­nya mendiami kawasan terbabit.

Malah, ia sebahagian strategi pembanguna­n kawasan pedalaman dan luar bandar yang dirangka kerajaan Barisan Nasional (BN) Sarawak, khusus dalam memastikan nikmat kemajuan negeri dikecapi bersama segenap lapisan rakyat.

Dengan pelaksanaa­n projek itu, wujud akses bagi membawa pembanguna­n ke kawasan terbabit, termasuk kewujudan bandar baru.

“Ini seiring kedudukan kawasan pesisir yang memiliki banyak potensi dalam konteks pertanian dan industri asas tani, termasuk perikanan yang mampu menarik perhatian pelabur,” katanya.

 ??  ?? ABANG Johari (tengah) melawat Pameran Program Inovasi Rakyat di Simunjan, semalam.
ABANG Johari (tengah) melawat Pameran Program Inovasi Rakyat di Simunjan, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia