Harian Metro

Tulisan wartawan HM terbaik

- Hafiz Ithnin hafizithni­n@mediaprima. com.my

Persatuan Nelayan

Negeri Pulau Pinang (Pen Mutiara) bukan sekadar persatuan biasa-biasa, malah melangkah maju ke hadapan dengan memiliki dua restoran, hotel bertaraf butik di Batu Maung, Bayan Lepas dan terbaru, membuka agensi pelanconga­n sendiri.

Hotel dibuka pada 2015 itu memiliki 34 bilik dan pengunjung boleh memilih sama ada ingin menginap di bilik berkonsep Superior, Deluxe, Executive Suite atau Presidenta­l Suite bermula dari RM180 hingga RM488.

Lebih menarik, 16 bilik berkonsepk­an Studio bakal dibuka tidak lama lagi dan semua bilik penginapan itu turut disertakan dengan sarapan pagi berkonsepk­an makanan tempatan atau antarabang­sa.

Setiap bilik penginapan dilengkapi televisyen

LCD, bar mini, penghawa dingin, perkhidmat­an WiFi percuma, kopi dan teh, peti deposit keselamata­n, sistem kad kunci elektronik serta kolam renang mini untuk kanak-kanak. Artikel ‘Ini Di KL Lah...’ yang disiarkan di ruangan Santai kini dikenali sebagai Nuansa ditulis wartawan Harian Metro (HM), Suliati Asri pada 21 Julai 2016, dinobatkan pemenang kategori Artikel Pelanconga­n Terbaik (Penerbitan Bercetak - Tempatan) pada majlis Anugerah Pelanconga­n Malaysia 2016/2017, barubaru ini.

Rencana itu mengisahka­n laluan kanopi diberi nama Titian Silara di

Pengurus Operasinya Azuddin Abd Rashid berkata, pengunjung yang menginap di Hotel Pen Mutiara bakal memiliki pelbagai kemudahan dan perkhidmat­an terbaik seperti kawalan keselamata­n 24 jam, perkhidmat­an servis bilik, restoran kari kepala ikan, tempat letak kereta percuma, bilik seminar, surau, dobi, servis lawatan dan rekreasi serta banyak lagi.

Beliau berkata,

Hotel Pen Mutiara turut Taman Eko Rimba, Hutan Simpan Bukit Nanas, Kuala Lumpur berjaya menarik perhatian juri, sekali gus dinobatkan sebagai pemenang kategori terbabit.

Hasil kejayaan itu,

Suliati membawa pulang piala kemenangan dan sijil penghargaa­n yang disampaika­n oleh Pengerusi Tourism Malaysia Datuk Dr Siew Ka Wei. Sekali gus, penganuger­ahan itu turut menjadi simbolik kejayaan ruangan Nuansa dalam menghasilk­an penulisan pelanconga­n terbaik untuk pembaca Harian Metro.

Sebanyak 52 anugerah disampaika­n bagi edisi ke-

memperkena­lkan perkhidmat­an terbaru iaitu ‘Sarapan di Katil’ apabila pengunjung boleh menikmati sarapan dalam bilik atau atas katil penginapan.

Bagi pasangan pengantin baru atau yang berhajat meraikan ulang tahun perkahwina­n turut disediakan pakej bulan madu khas dengan tawaran harga cukup menarik.

Sementara bagi yang bercadang mengadakan mesyuarat atau seminar turut disediakan bilik khas yang boleh menampung seramai 50 hingga 60 orang.

Begitu juga dengan pakej perkahwina­n di dewan utama yang mampu memuatkan antara 500 hingga 2,000 orang dalam satu masa.

“Kami turut memperkena­lkan peniup saksofon, Wan Andre yang akan membuat persembaha­n di majlis istimewa dengan tawaran pakej menarik. Malah, jika kebiasaann­ya pakej perkahwina­n menyediaka­n sajian secara bufet, Hotel Pen Mutiara menawarkan dengan sajian secara hidang kepada tetamu,” katanya.

Azzudin berkata,

Hotel Pen Mutiara turut mempromosi­kan Mutiara 20 Anugerah Pelanconga­n Malaysia 2016/2017 kali ini membabitka­n 14 kategori utama termasuk dua kategori baru iaitu Pusat Hiburan Terbaik dan Syarikat Penerbanga­n Terbaik.

Program berkenaan turut dihadiri Menteri Pelanconga­n dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Anugerah

Pelanconga­n Malaysia adalah pengiktira­fan tertinggi Kementeria­n Pelanconga­n dan Kebudayaan Malaysia kepada pelbagai pemain industri berkenaan yang menonjol serta menyumbang kepada kejayaan sektor pelanconga­n termasuk hasil karya penulisan wartawan.

Pada majlis anugerah itu juga terdapat dua anugerah tertinggi iaitu Anugerah Perdana Menteri yang berjaya diraih individu, Datuk Seri Idris Haron dan organisasi, TSunway Group.

Sementara anugerah tertinggi kedua yang dikenali sebagai Anugerah Kementeria­n diraih individu, Anthony Wong dan organisasi The Haven Ipoh.

Ikan Bakar yang baru dibuka dan ia berkonsepk­an dapur terbuka apabila orang ramai boleh melihat sendiri teknik penyediaan makanan masakan laut secara terbuka oleh cef berpengala­man luas.

Beliau berkata, pengunjung boleh membuat tempahan makanan laut atau merasai kenikmatan menu terbaru berkonsepk­an ala shellout atau dikenali sebagai ‘sellonggoq’ yang boleh dimakan sama ada di restoran atau di tepi kolam renang mini.

Tidak ketinggala­n bagi mereka yang gemar melawat dan makan angin, membeli-belah atau mengunjung­i tempat menarik seperti Muzium Perang, Pulau Aman, akuarium, perkampung­an nelayan di Teluk Tempoyak, Queensbay Mall, Jambatan Pulau Pinang dan Jambatan Sultan Andul Halim Mu’adzam Shah.

“Kedudukan strategik di Wisma Nelayan Pelabuhan LKIM turut menjadikan kami sebagai pilihan kepada pengunjung yang mahu melihat Pulau Pinang dari sebelah sini, berbanding kebiasaann­ya mengunjung­i Georgetown yang memiliki bangunan warisan dan sebagainya,” katanya.

 ??  ?? SULIATI (kanan) dinobatkan sebagai pemenang kategori Artikel Pelanconga­n Terbaik (Penerbitan Bercetak - Tempatan) yang disampaika­n Dr Siew (dua dari kanan) pada majlis Anugerah Pelanconga­n Malaysia 2016/2017.
SULIATI (kanan) dinobatkan sebagai pemenang kategori Artikel Pelanconga­n Terbaik (Penerbitan Bercetak - Tempatan) yang disampaika­n Dr Siew (dua dari kanan) pada majlis Anugerah Pelanconga­n Malaysia 2016/2017.
 ??  ?? SARAPAN di bilik
penginapan.
SARAPAN di bilik penginapan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia