Harian Metro

Selami sirah Rasul MAIWP sangkal dakwaan agihan zakat tak efektif

- Ayusliza Azizan am@hmetro.com.my

 Rehlah Nabawiyyah pamer perjalanan hidup Nabi Muhammad menerusi teknik digital

Raja Muda Selangor Tengku Amir Shah semalam berkenan berangkat mewakili Sultan Selangor Sultan Sharafuddi­n Idris Shah ke perasmian Rehlah Nabawiyyah; Pejalanan Hidup Rasulullah SAW di Kompleks Seni Islam Antarabang­sa Selangor, di sini.

Rehlah Nabawiyyah ialah pameran unik dan julung kali di negara ini bertemakan sirah Rasulullah SAW yang berkisarka­n perjalanan hidup Nabi Muhammad SAW dari awal kelahiran sehingga kewafatan baginda.

Pengerusi Eksekutif Yayasan Restu Datuk Abdul Latiff Mirasa berkata, pameran berkenaan mencatat seramai Kuala Lumpur: Majlis Agama Islam Wilayah Persekutua­n (MAIWP) menyangkal dakwaan Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, kononnya pengurusan dan pengagihan wang zakat oleh agensi bertanggun­gjawab tidak efektif.

Menerusi satu jawapan MAIWP balas disiarkan di laman web agensi itu menegaskan bahawa zakat di 10,000 pengunjung sejak dibuka pada 18 November tahun lalu hingga hari ini.

“Pameran berkenaan selari dengan pengantara­bangsaan Kompleks dan pembudayaa­n al-Quran dan al-Sunnah, Yayasan Restu mengambil inisiatif dengan menjadikan pusat ini sebagai daya tarikan orang ramai melalui penjenamaa­n semula yang dikenali sebagai Rehlah Nabawiyyah.

“Menariknya, pameran ini menggunaka­n teknologi digital seperti hologram, tulisan 3D, tayangan video 3D, replika, miniatur dan pelbagai medium yang lain.

“Pameran ini turut menggabung­kan teknologi AR

dan kod QR sebagai tarikan menarik khusus buat anak-anak muda,” katanya ketika berucap pada majlis perasmian pameran itu. peringkat Wilayah Persekutua­n diuruskan dengan begitu baik serta efektif dengan kewujudan inisiatif 28 skim bantuan merangkumi pelbagai aspek.

“Menerusi 28 skim bantuan itu, kita mewujudkan keperluan daripada aspek asasi, pendidikan, kebajikan dan dakwah.

“Selain itu, MAIWP turut menyediaka­n Bantuan Kewangan

Abdul Latiff berkata, selain itu, terdapat juga persembaha­n robotik dengan kerjasama Universiti Teknologi MARA (UiTM) sebagai acara gimik dan pembacaan kisah Rasulullah SAW dan pameran akuarium hologram 3D.

Pada masa sama, menurutnya, pengunjung juga berpeluang merasai pengalaman yang mengujakan seakan-akan berada di zaman lampau.

Pada majlis perasmian berkenaan, Raja Muda Selangor turut berkenan melancarka­n buku Rehlah Nabawiyyah Perjalanan Hidup Rasulullah SAW iaitu buku ilmiah mengenai sirah kehidupan Rasulullah SAW. Bulanan, bantuan perubatan dan bantuan zakat persekolah­an untuk golongan yang layak,” katanya menerusi jawapan balas yang disiarkan semalam.

Jawapan balas MAIWP turut menyatakan bahawa lebih 30,000 individu menerima Bantuan Kewangan Bulanan dengan jumlah antara RM200 hingga RM700.

Sebelum ini, tular di laman sosial berhubung pandangan Mohd Asri, semasa satu program bual bicara sebuah stesen televisyen yang mengatakan bahawa agensi zakat tidak efektif dalam menguruska­n penyaluran bantuan.

Rakaman yang tular beberapa hari lalu itu mendapat pelbagai maklum balas netizen termasuk segelintir mempertika­ikan kredibilit­i agensi zakat berkenaan.

“Bukan itu sahaja, MAIWP juga menyediaka­n bantuan kecemasan dengan memberikan kelulusan serta merta untuk membantu golongan terputus sumber pendapatan, ditimpa musibah atau sebagainya.

“Dalam dakwaan Mufti Perlis (Mohd Asri) kononnya agensi zakat tidak proaktif, ia adalah satu tanggapan yang tidak tepat memandangk­an MAIWP sudah melaksanak­an inisiatif yang wajar untuk mendepani masalah itu.

“MAIWP sudah menubuhkan lapan Skuad Jejak Asnaf sejak 2012, Skuad Jejak Gelandanga­n dan menjalinka­n kerjasama dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), penduduk atau masyarakat untuk mengesan golongan asnaf,” katanya.

 ?? Abdul Latiff ?? TENGKU Amir Shah berkenan melawat ruang pameran sambil diberi penerangan oleh Abdul Latiff (kiri) di Kompleks Seni Islam Antarabang­sa Selangor,
Shah Alam. Pengunjung berpeluang merasai pengalaman yang mengujakan seakan-akan berada di zaman lampau”...
Abdul Latiff TENGKU Amir Shah berkenan melawat ruang pameran sambil diberi penerangan oleh Abdul Latiff (kiri) di Kompleks Seni Islam Antarabang­sa Selangor, Shah Alam. Pengunjung berpeluang merasai pengalaman yang mengujakan seakan-akan berada di zaman lampau”...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia