Harian Metro

SAINS hantar dua lori tangki ke Selangor

-

Seremban Syarikat Air Negeri Sembilan (SAINS) menghantar dua lori tangki air dengan berkapasit­i 3,637 liter dan 9,092 liter dalam Misi Bantuan Bekalan Air ke Gombak, Selangor, semalam.

Pengarah SAINS, Wan Rasdi Wan Ismail berkata, selain itu seramai empat kakitangan­nya turut membantu dalam misi itu yang ditugaskan secara bergilir-gilir di kawasan terjejas sehingga bekalan air di kawasan itu kembali pulih.

“Misi bantuan ini adalah sebahagian daripada Program Tanggungja­wab Sosial (CSR) SAINS dalam membantu rakan

>>Pam nombor lima rosak sejak Mei 2017 belum dibaiki kerana masalah kos

operator air di negeri terjejas.

“Bantuan ini juga adalah operasi biasa yang dilakukan semua syarikat operator air di dalam membantu negeri yang mengalami gangguan bekalan air,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Akhbar melaporkan beberapa kawasan sekitar Lembah Klang mengalami gangguan bekalan air disebabkan Sistem Mampatan Udara di Loji Rawatan Air SSP3, Selangor pecah, petang kelmarin.

Antara kawasan terjejas adalah Kuala Lumpur, Petaling, Klang, Shah Alam, Gombak, Hulu Selangor dan Kuala Langat. membaiki kerosakan injap pam nombor tiga oleh SPLASH selepas mendapat kelulusan Suruhanjay­a Perkhidmat­an Air Negara (SPAN).

“Masalah ini hanya dikesan selepas Air Selangor mendapati berlaku Penyusutan Paras Kolam Imbangan Bukit Tadun pada 26 Januari lalu disebabkan penguranga­n kadar pengepaman air bersih dari LRA SSP3 itu.

“Siasatan dijalankan pada 5 Februari lalu dan mendapati empat unit pam air bersih tidak berfungsi dan rosak antaranya membabitka­n injap dan katanya.

Beliau berkata, SPLASH memohon melakukan henti tugas loji lebih awal namun bagi mengelak gangguan ketika sambutan Tahun Baru Cina, SPAN meluluskan kerja itu dilaksanak­an kelmarin.

 ??  ?? KAMARUL Nurshafiq (kanan) bersama Syed Mohd Qabil Syed Sham mengisi air di dalam botol dibekalkan SYABAS di AU3, Keramat, Kuala Lumpur.
PEKERJA melakukan operasi pembaikan paip yang pecah di Loji Rawatan Air SSP3, semalam.
KAMARUL Nurshafiq (kanan) bersama Syed Mohd Qabil Syed Sham mengisi air di dalam botol dibekalkan SYABAS di AU3, Keramat, Kuala Lumpur. PEKERJA melakukan operasi pembaikan paip yang pecah di Loji Rawatan Air SSP3, semalam.
 ??  ??
 ??  ?? WAN Rasdi (tengah) bergambar bersama kakitangan yang terbabit dalam misi bantuan.
WAN Rasdi (tengah) bergambar bersama kakitangan yang terbabit dalam misi bantuan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia