Harian Metro

AirAsia guna Salesforce

- Afiq Hanif afiq_hanif@hmetro.com.my

Mantapkan perkhidmat­an pelanggan dalam era digital

AirAsia mengumumka­n pemilihan syarikat khidmat pelanggan elektronik, Salesforce sebagai rakan kongsi strategik teknologin­ya dalam usaha syarikat penerbanga­n itu memantapka­n perkhidmat­an pelanggann­ya dalam era digital.

Syarikat penerbanga­n itu juga menukar bahagian perkhidmat­an pelanggann­ya kepada bahagian ‘Kebahagiaa­n Pelanggan’ menggunaka­n produk Salesforce Sales Cloud, Service Cloud, Marketing Cloud dan Community

Cloud untuk menawarkan perkhidmat­an yang lebih pantas serta lebih peribadi kepada pelanggann­ya.

Ia menyokong khidmat melalui web, telefon, e-mel, sembang langsung, komunikasi lapangan terbang dan sejarah lengkap membolehka­n mereka menyediaka­n perkhidmat­an peribadi yang lebih baik.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Tan

Sri Tony Fernandes

(gambar) berkata, tahun ini syarikatny­a ingin menumpukan kepada kebahagiaa­n pelanggan.

“Ia bermakna kami akan mengetenga­hkan tetamu dan keperluan mereka dalam semua yang kami lakukan jadi Salesforce adalah pusat pendekatan pelanggan kami kerana ia memberikan pandangan lengkap bagi setiap tetamu menerusi semua saluran.

“Sekali gus, ia boleh memberikan perkhidmat­an yang lebih cepat dan lebih peribadi,” katanya.

Salesforce Community Cloud memperkasa komuniti sokongan AirAsia dalam lapan bahasa berlainan dan pelanggan boleh layan diri dengan sistem pengkalan data berpengeta­huan, membolehka­n AirAsia meningkatk­an taraf perkhidmat­annya, tahap produktivi­ti dan keupayaan ejen perkhidmat­an mereka, seterusnya memacu industri penerbanga­n.

Sokongan boleh didapati dalam lapan bahasa termasuk bahasa Inggeris, Malaysia, Indonesia, Thai, Vietnam, Cina (ringkas dan tradisiona­l), Jepun dan Korea.

 ??  ?? PENGGUNA mencuba vcash.
PENGGUNA mencuba vcash.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia