Harian Metro

Bertenang menanti keputusan

- Fazurawati­CheLah fazurawati@hmetro.com.my

Seramai 44 sukarelawa­n Yayasan Sukarelawa­n Siswa (YSS) terdiri daripada penuntut institusi pengajian tinggi tempatan menyertai misi sukarelawa­n di Belitung Timur, Bangka Belitung, Indonesia sejak 18 Februari lalu.

Turut sama menyertai misi terbabit ialah 280 mahasiswa Indonesia yang menyasarka­n komuniti di dua lokasi wilayah terbabit iaitu Desa Senyubuk dan Desa Baru. Peranan sukarelawa­n semestinya menyasarka­n peningkata­n ekonomi menerusi bimbingan idea pemasaran produk masyarakat setempat yang dikenali sebagai peniaga perusahaan kecil dan sederhana antaranya makanan ringan serta hasil kerja tangan.

Menurut Pengerusi

YSS Datuk Zuraidah Atan, kumpulan sukarelawa­n ini akan menggunaka­n pendekatan ‘immersion’ apabila akan tinggal bersama warga desa untuk membolehka­n mereka menyelami budaya serta kehidupan masyarakat tempatan.

“Ini misi pertama YSS ke Indonesia menerusi jalinan strategik antara Institut Kalbis dan Kementeria­n Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia (RISTEKDIKT­I) bersama YSS di bawah program KKN RISTEKDIKT­I. Berbaki kira-kira tiga hari menjelang tarikh keramat 15 Mac pastinya waktu ini memberi debaran kepada 443,883 calon peperiksaa­n Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2017.

Malah dua minggu sebelum keputusan SPM diumumkan, debaran itu sudah mulai memuncak. Ada yang tidak kisah dan ada pula yang cemas.

Melihat jarum jam yang berdetik, degupan jantung turut menjadi pantas dan kegelisaha­n melanda diri hingga sukar melelapkan mata. Setiap waktu, fikiran dan perasaan diganggu bisikan serta pelbagai tanda tanya.

Menurut Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 3, Bandar Kinrara, Puchong, Selangor Serina Jaafar, selagi keputusan SPM belum berada di tangan calon pada Khamis ini, kegelisaha­n itu tidak akan hilang.

Katanya, sebagai pusat pendidikan, sekolah sentiasa terbuka untuk berkongsi perasaan dan luahan debaran pelajar pada saat menunggu keputusan SPM itu.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia