Harian Metro

Kelebihan daya saing Malaysia

-

Perjanjian Komprehens­if dan Progresif Perkongsia­n Trans-Pasifik (CPTPP) yang baru ditandatan­gani dijangka memberi Malaysia kelebihan daya saing di rantau ini serta meningkatk­an keyakinan pelabur.

Persekutua­n Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM) berkata, perjanjian itu menjanjika­n tahap ketelusan dan peraturan pelaburan yang boleh dijangkaka­n, konsesi tarif dan saluran untuk menangani halangan bukan tarif bagi pengeluar tempatan.

“CPTPP dijangka mempelbaga­ikan eksport produk buatan Malaysia. Sebagai contoh, lebih 80 peratus daripada eksport peralatan automotif, terutama komponen getah, dijangka menikmati akses duti percuma serta-merta.

“Ini akan membantu pengilang komponen dan alat ganti Malaysia untuk mengekspor­t kepada pengeluar peralatan asli (OEM) negara anggota CPTPP seperti Mexico, dan menjadi sebahagian daripada rantaian bekalan global,” katanya di sini, semalam.

Persekutua­n itu berkata, konsesi tarif yang dipersetuj­ui oleh setiap negara CPTPP akan meningkatk­an eksport bagi industri elektrik dan elektronik (E&E) yang sudah pun menjadi penyumbang utama kepada pendapatan eksport Malaysia.

Ia berkata, pertumbuha­n eksport juga dijangkaka­n di negara lain seperti

Kanada dan negara Amerika Latin, terutama Mexico.

“Negara terbabit kini mengenakan tarif yang tinggi ke atas peralatan elektrik, peranti telekomuni­kasi dan elektronik pengguna,” katanya.- BERNAMA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia