Harian Metro

Tagih lebih banyak peluang

- Mohd Khairie Khalid khairie@nstp.com.my Saiful Affendy Sapran saifulaffe­ndy@hmetro.com.my

Penerjun negara, Leong Mun Yee tidak ‘patah hati’ meskipun dia dan pasangan Nur Dhabitah Sabri tidak memenangi pingat acara 3 meter (m) papan anjal seirama wanita dalam Siri Dunia di Beijing, China pada Jumaat lalu.

Bagi Mun Yee sejak peringkat awal dia tidak meletakkan sebarang sasaran apatah lagi ketika kali pertama berganding­an bersama Nur Dhabitah dalam acara berkenaan.

“Sebenarnya dalam acara ini kami tidak meletakkan apa-apa sasaran tapi persembaha­n Kuala Lumpur: Penjaga gol skuad hoki negara, Muhammad Hafizuddin Othman

mengambil pendekatan positif membabitka­n persaingan dirinya dengan Mohamad Hairi Abdul Rahman ketika Piala Sultan Azlan Shah di Ipoh yang berakhir Sabtu lalu.

Bagaimanap­un, Hafizuddin yang sering menggalas tugas selaku penjaga gol kedua negara di belakang S Kumar mengakui dia mahu beraksi lebih kerap pada temasya Sukan Komanwel di Gold Coast, Australia dari 4 hingga 15 April ini.

“Saya tidak rasa di Sukan Komanwel nanti akan kerap berlaku pertukaran antara saya dengan Hairi dalam satu perlawanan seperti yang berlaku ketika di Piala Sultan Azlan Shah.

“Ini kerana semua perlawanan penting dan sudah tentu dalam menghadapi situasi itu jurulatih akan memilih penjaga gol terbaik.

“Secara peribadi, saya memang mahu kerap bermain dari Kanada (292.74).

Mengulas lanjut, Mun Yee berkata, persiapan untuk acara berkenaan juga agak singkat memandangk­an dia kini memikul tanggungja­wab menggantik­an Wendy Ng Yan Yee yang digantung kerana positif penggunaan sibutramin­e.

Wendy Ng digantung selama lapan bulan oleh Persekutua­n Renang Antarabang­sa (FINA), menyaksika­n tarikh hukuman itu berkuat kuasa pada 26 Ogos tahun lalu dan pada temasya kedua terbesar dunia itu sebab saya rasa perlu bermain lebih banyak perlawanan antarabang­sa untuk terus memperbaik­i prestasi diri.

“Daripada situlah saya akan memperoleh banyak pengalaman dan memperbaik­i segala kekurangan,” katanya.

Mengulas lanjut prestasi di Piala Sultan Azlan Shah, Hafizuddin mengakui banyak menimba pengalaman berharga kerana kerap beraksi dalam kejohanan jemputan itu selepas 2014.

“Prestasi antara saya dengan Hairi memang tak banyak perbezaan. Peluang sama rata yang diberikan jurulatih meningkatk­an lagi persaingan antara kami,” katanya.

Ketua jurulatih, Stephen Van Huizen menerusi laporan Sukan NSTP semalam berpuas hati dengan prestasi kedua-dua penjaga gol itu di Piala Sultan Azlan Shah selepas ketiadaan Kumar yang digantung sementara kerana positif menggunaka­n bahan terlarang sibutramin­e ketika Piala Asia di Dhaka, Bangladesh, tahun lalu.

Malaysian Tigers diundi dalam Kumpulan B bersama-sama jaguh Asia, India, England, Pakistan dan Wales di Gold Coast.

Kumpulan A pula terdiri daripada juara bertahan dan tuan rumah, Australia, New Zealand, Kanada, Afrika Selatan dan Scotland.

 ?? Leong Mun Yee ?? Agak susah kerana kekuatan saya lebih kepada platform, bukan papan anjal”
DHABITAH
MUN Yee
Leong Mun Yee Agak susah kerana kekuatan saya lebih kepada platform, bukan papan anjal” DHABITAH MUN Yee
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia