Harian Metro

Formula berkesan!

- Azizan Hashim sukanteam@nstp.com.my

 Almeida tuai hasil corak permainan terbuka ke atas PKNP

Melaka United hampir menemui formula terbaik pembentuka­n pasukan itu selepas selesa mengatasi PKNP FC 2-0 di Stadium Hang Jebat, kelmarin.

Jurulatihn­ya, Eduardo Almeida berkata, corak permainan terbuka, positif merangka pergerakan dan fokus ketika bertahan menjadi kunci kejayaan mereka mengatasi lawan.

Menurutnya, memahami status permainan pelawat dan mampu menangani setiap gerakan mereka yang memiliki keupayaan efektif ketika melakukan asakan turut menjadi kunci kejayaan meraih mata maksimum.

“Saya berpuas hati dengan kemenangan ini, sekali gus meletakkan kedudukan Melaka di tangga keempat liga buat masa ini. Sebelum perlawanan, kami sudah mengetahui kehebatan mereka dan sudah bersedia, namun apa yang lebih membanggak­an pemain bertindak cemerlang untuk memperoleh kemenangan ketiga dalam liga Ipoh: “Persembaha­n menakjubka­n pemain Perak,” begitulah rumusan Mehmet Durakovic mengenai kemenangan 3-0 pasukan The Bos Gaurus ke atas Selangor pada aksi Liga Super di Stadium TLDM, Lumut, kelmarin.

“Setiap pemain beraksi dengan baik sepanjang perlawanan.

“Kami menguasai perlawanan dan sepatutnya mampu menang dengan jurang lebih besar.

“Saya gembira dengan kejayaan ini. Alangkah baiknya jika mereka boleh bermain sebegini dalam semua perlawanan kami selepas ini,” kata Durakovic, yang pernah mengendali­kan Red Giants sebelum ini.

Pada perlawanan itu, Perak memperoleh semua gol pada separuh pertama hasil jaringan sendiri Ashmawi Yakin, D Kenny Pallraj dan Gilmar Jose Da Silva.

Anak buah P Maniam cuba bangkit pada babak kedua tetapi tidak terdaya untuk menyekat kejayaan tuan rumah.

Jurulatih itu tidak menyangka pasukannya mampu menang dengan selesa musim ini.

“Apa pun, kami terus dalam proses pembentuka­n barisan yang mampu menangani semua situasi sama ada menyedari lawan bukan calang-calang pasukan.

“Sebenarnya perlawanan ini tidak mudah kerana Selangor memberi tentangan pada babak kedua. di gelanggang sendiri atau lawan sambil mengharapk­an corak permainan ini akan terus dipertingk­at,” katanya.

Beliau berkata, kemenangan

“Apa pun, saya berbangga kerana pemain beraksi mengikut perancanga­n dan berdisipli­n,” katanya.

Durakovic berkata, anak buahnya berhak untuk meraikan itu juga atas usaha gerakan sepasukan, termasuk pemain gantian yang diturunkan.

Dua gol jaringan Yahor Zubovich kejayaan itu sebelum kembali menumpukan perhatian kepada pertemuan dengan Pulau Pinang pada pusingan ketiga Piala FA, Sabtu ini. pada setiap babak membolehka­n United mengatasi PKNP, sekali gus menafikan kesungguha­n lawan yang mahu memenangi perlawanan atau pulang dengan satu mata.

Sementara itu, jurulatih PKNP, Abu Bakar Fadzim, mengakui kecewa dengan kesilapan mudah pemainnya sehingga Zubovich berjaya meledak dua gol yang memastikan kekalahan pasukan.

Katanya, gol pertama MU dihasilkan menerusi kesilapan import baru yang dibawa masuk untuk memperkuat­kan barisan pertahanan, sebaliknya beraksi seperti ‘budak sekolah’ sehingga Zubovich menolak mudah jaringan buat tuan rumah pada babak pertama.

“Dua gol jaringan Zubovich diakui berpunca daripada kesilapan barisan benteng yang seharusnya tidak berlaku.

“Kami menguasai permainan pada 20 minit pertama, namun kegagalan barisan pertahanan menutup ruang dan ketumpulan jentera serangan meletakkan gawang dibolosi dan gagal membawa pulang sekurang-kurangnya satu mata.

“Gerakan serangan pasukan agak baik ketika Piala FA sebelum ini, namun sentuhan ‘sejuk’ barisan depan kali ini agak ketara dan ia perlu segera diatasi,” katanya ditemui selepas perlawanan.

 ??  ?? ZUBOVICH (tengah) mengeluark­an bola daripada disambar pemain PKNP dalam aksi di Stadium Hang Jebat, kelmarin.
ZUBOVICH (tengah) mengeluark­an bola daripada disambar pemain PKNP dalam aksi di Stadium Hang Jebat, kelmarin.
 ??  ?? PEMAIN Selangor, Amri Yahyah (kiri) dihalang pemain Perak, Shahrul Saad di Stadium TLDM Lumut, kelmarin.
PEMAIN Selangor, Amri Yahyah (kiri) dihalang pemain Perak, Shahrul Saad di Stadium TLDM Lumut, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia