Harian Metro

Kepemimpin­an cemerlang Raja Salman

-

Baling: Usaha kerajaan Arab Saudi memperkasa­kan pelbagai kemudahan untuk jemaah haji melalui sistem Haji Pintar menunjukka­n kepemimpin­an cemerlang Raja Salman Abdulaziz al-Saud.

Pengerusi Tabung Haji (TH) Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, pihaknya termasuk jemaah Malaysia menyaksika­n pelbagai penambahba­ikan dan pemerkasaa­n dilakukan berbanding 30 tahun lalu.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Baling berkata, banyak kemudahan ditambah apabila Arab Saudi melihat kelemahan berlaku ketika musim haji wajar diperkasak­an dengan sistem lebih baik dan pantas.

“Arab Saudi bertungkus-lumus memperbaik­i semua kelemahan bagi memastikan semua perjalanan jemaah tidak terjejas.

“Pelaksanaa­n sistem Haji Pintar menunjukka­n betapa seriusnya kerajaan pimpinan Laporan Program Transforma­si Nasional (NTP) jelas menunjukka­n pelbagai insiatif dilaksanak­an kerajaan berjaya memacu ekonomi negara di sebalik bermacam-macam cabaran termasuk ketidakten­tuan ekonomi dunia.

Menteri Kewangan II Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata, laporan pelbagai kejayaan dibentangk­an Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak itu juga membuktika­n kerajaan mencapai petunjuk prestasi utama (KPI) yang ditetapkan dalam membangunk­an Raja Salman mahu meningkatk­an prasarana pengangkut­an, pengurusan lapangan terbang dan pengurusan haji.

“Seperti pengurusan lapangan terbang, tempoh menunggu pelepasan imigresen hanya 10 minit berbanding dua jam.

“Tahun lalu, Malaysia menjadi negara perintis dan saya bersama jemaah haji merasai proses daftar masuk dilaksanan­kan di Malaysia menggunaka­n visa E-Haj dan apabila tiba di Arab Saudi, kami terus menaiki bas serta kereta api ke hotel,” katanya pada program penyerahan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) di Dewan Tun Abdul Razak di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan NSTP bahawa jemaah Malaysia yang berhasrat menunaikan haji dan umrah bakal menikmati pelbagai kemudahan menerusi pelbagai inisiatif dilaksanak­an kerajaan Arab Saudi.

Timbalan Menteri Haji dan Umrah Arab Saudi Dr Abdulfatta­h Suliman Mashat berkata, penggunaan sistem berteknolo­gi tinggi terkini bagi pelepasan imigresen di lapangan terbang yang mengurangk­an masa menunggu dan pelaksanaa­n Pengenalan Frekuensi Radio (RFID).

Arab Saudi juga membuka lapangan terbang baru Jeddah selepas Ramadan manakala kereta api berkelajua­n tinggi Ekspres Haramain bernilai AS$16 bilion mungkin memulakan operasi komersial tahun ini.

Ekspres Haramain direka untuk mencapai kelajuan sehingga 360 kilometer (km) sejam.

Projek yang turut dikenali sebagai Kereta Api Barat atau Kereta Api Berkelajua­n Tinggi Makkah-Madinah itu merangkumi jarak 453 km.

Ia menghubung­kan Madinah dan Makkah menerusi Bandar Raya Ekonomi Raja Abdullah (KAEC) dan Lapangan Terbang Antarabang­sa Raja Abdulaziz, merangkumi laluan utama sepanjang 449.2 km dan jajaran penghubung 3.75 km ke lapangan terbang.

Perkhidmat­an itu dijangka memanfaatk­an sehingga 60 juta penumpang setahun termasuk jutaan jemaah haji dan umrah. Pembinaann­ya dimulakan pada Mac 2009.

Dengan kelajuan operasi 300 km sejam, kereta api itu mengurangk­an masa perjalanan antara Makkah dan Madinah kepada kurang dua jam berbanding enam jam menaiki bas.

 ??  ?? ABDUL Azeez (kanan) menyampaik­an bantuan BRIM kepada penerima di Dewan Tun Abdul Razak Baling, semalam.
ABDUL Azeez (kanan) menyampaik­an bantuan BRIM kepada penerima di Dewan Tun Abdul Razak Baling, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia