Harian Metro

Urus krisis secara bijaksana

-

Filem Mutiny On the Bounty adalah drama bersejarah epik Technicolo­r Amerika 1962 lakonan Marlon Brando, Trevor Howard dan Richard Harris, berdasarka­n novel Mutiny

On the Bounty oleh Charles Nordhoff dan James Norman Hall yang menggambar­kan pemberonta­kan di atas kapal Bounty sebagai tanda pengurusan yang kurang baik.

Pada 1787, Bounty belayar dari Britain menuju Tahiti di bawah arahan Kapten William Bligh dengan misinya untuk mengangkut sukun ke Jamaika, dengan harapan perniagaan akan berkembang pesat dan menyediaka­n sumber makanan murah bagi hamba.

Percubaan kapten kapal untuk sampai Tahiti lebih cepat dengan mencuba laluan barat yang lebih pendek di sekitar Cape Horn menjadi sebuah mimpi ngeri dan strategi itu gagal dan Bounty kembali ke Timur dengan banyak misi dan nakhoda cuba membuat masa yang hilang dengan menolak kru lebih keras dan memotong catuan mereka.

Filem ini menggambar­kan pembunuhan kehidupan sebenar di atas HMAV Bounty yang diketuai Fletcher Christian terhadap kapten kapal, William Bligh dan ia kegagalan kepemimpin­an nakhoda yang boleh dijadikan iktibar dalam krisis pengurusan moden.

Pengurusan krisis adalah proses organisasi berurusan dengan peristiwa utama yang mengancam untuk membahayak­an organisasi, pihak berkepenti­ngan atau orang awam dan kajian mengenai pengurusan krisis berasal dari bencana industri dan alam sekitar berskala besar pada 1980-an dan ia dianggap sebagai proses paling penting dalam perhubunga­n awam.

Pengurusan krisis adalah jenis aktiviti untuk bertindak balas terhadap ancaman utama kepada seseorang, kumpulan atau organisasi dan pengurusan krisis adalah bidang pengurusan yang agak baru dan biasanya aktiviti pengurusan krisis proaktif merangkumi krisis potensi ramalan dan merancang cara menangani mereka, contohnya, bagaimana memulihkan jika sistem komputer kita gagal dan ramai orang merujuk kepada ini, sebagai pengurusan risiko dan bukan pengurusan krisis.

Organisasi mempunyai masa dan sumber untuk melengkapk­an pelan pengurusan krisis sebelum mengalami krisis dan pengurusan krisis dalam menghadapi krisis semasa termasuk mengenalpa­sti sifat sebenar krisis semasa, campur tangan meminimumk­an kerosakan dan pulih dari krisis dan pengurusan krisis sering kali memberi fokus yang kuat terhadap perhubunga­n awam untuk memulihkan kerosakan kepada imej awam dan memastikan pihak berkepenti­ngan memulihkan keadaan.

Ada sebuah anakdot bagaimana krisis dalam pengurusan ditangani seorang anak muda yang bekerja sebagai pelayan kedai didatangi pelanggan yang hendak membeli keju, manakala setiap keju dijual dalam bungkusan 1 kilogram (kg) dan pelanggan tersebut mahu membeli hanya 1/2kg dan puas diterangka­n tidak boleh, tetapi lelaki pelanggan itu berkeras tetap mahu membeli 1/2kg.

Pelayan tersebut menjadi bosan dan menemui pengurus kedai dan dia berkata: “Di luar sana ada orang bodoh yang mahu membeli 1/2kg keju”. Tanpa diduga pelanggan tadi berdiri di belakang beliau dan apabila dia berpaling melihat pelanggan itu, anak muda itu berkata: “Nasib baik lelaki budiman ini juga mahu beli 1/2kg lagi.”

Terpegun dan terkejut pengurus itu akan ketenangan anak muda itu mengembali­kan suasana dalam satu kerdip mata saja, pengurus memanggil anak muda itu ke bilik untuk mengucapka­n terima kasih selepas selesai jual beli. Walaupun ia bukan satu krisis besar tetapi ia bersabit perhubunga­n manusia.

Tajuk akhbar harian ada yang memuatkan berita syarikat yang mengalami krisis seperti BP belajar dengan tumpahan minyak Teluk dan Malaysian Airlines belajar melalui dua bencana, krisis boleh menyerang pada bila-bila masa dan bagaimanap­un, tidak seperti firma Fortune 500, syarikat kecil sering tidak bersedia dan biasanya tidak mempunyai rancangan krisis kerana mereka percaya ia tidak akan berlaku kepada mereka.

Sudahkah syarikat kita menimbangk­an tindakan jika ketua meninggal dunia dalam nahas jalan raya semasa dalam perjalanan ke tempat kerja dan siapa yang akan mengambil alih peranan ketua dan meneruskan operasi atau katakanlah kita memiliki syarikat runcit dan kita mendapati salah satu produk atau perkhidmat­an kita menimbulka­n masalah - apa yang kita akan lakukan?

Jika kita mengendali­kan syarikat pembinaan dan kemalangan industri membunuh beberapa ahli pasukan kita - bagaimana kita bertindak balas dan sebelum krisis berlaku, pemilik perniagaan perlu memikirkan bagaimana bencana akan memberi impak kepada pekerja, pelanggan, pembekal, orang awam dan syarikat.

Krisis boleh menyerang mana-mana syarikat bila-bila masa, di mana saja dan perancanga­n maju adalah kunci untuk terus hidup dan kita kena melakukan langkah kritikal untuk pengurusan krisis yang setiap syarikat perlu berada di tempat kita tanpa mengira saiznya.

Kita mesti memiliki pelan dan setiap pelan bermula dengan objektif yang jelas dan semasa krisis adalah untuk melindungi mana-mana individu (pekerja atau orang awam) yang mungkin terancam oleh krisis, memastikan penonton utama terus dimaklumka­n dan organisasi bertahan, lantas pelan bertulis ini harus merangkumi tindakan spesifik yang akan diambil sekiranya berlaku krisis.

Jurucakap organisasi memastikan sekiranya krisis berpotensi memberi kesan kepada kesihatan atau kesejahter­aan pelanggan, orang awam atau pekerja, ia boleh menarik perhatian media justeru itu syarikat mestilah bercakap dengan satu suara dan menyampaik­an mesej yang konsisten, jurucakap harus bersedia menjawab soalan media dan turut serta dalam wawancara.

Organisasi harus bersikap jujur dan terbuka serta tiada apa-apa yang menjana liputan media yang lebih negatif daripada kekurangan kejujuran dan ketelusan lantas, sebagai satu keterbukaa­n dan telus mungkin dapat membantu menghentik­an khabar angin dan meredakan kegilaan media dan ketelusan ini harus dipromosik­an melalui semua saluran komunikasi: wawancara berita, media sosial dan pengumuman dalaman.

Lebih baik untuk lebih berkomunik­asi daripada membenarka­n khabar angin mengisi kekosongan itu dan rancang ringkasan isu dengan pelan tindakan yang dikemaskin­i dan perkembang­an baru seawal mungkin dan sekerap mungkin dan ingatlah dengan media sosial dan berita hari ini, kita hidup dalam masa kitaran berita 24/7 dan pelan krisis kita mesti melakukan perkara yang sama.

Krisis yang tidak diurus dengan baik dapat menghapusk­an kerja keras dan nilai syarikat selama beberapa jam dan krisis yang diurus dengan baik mengesahka­n bahawa syarikat kita mempunyai proses dan prosedur untuk menangani hampir semua isu yang mungkin timbul.

Apa yang paling penting kita membuat rancangan pengurusan krisis apabila semuanya berjalan lancar dan semua orang yang terlibat dapat berfikir dengan jelas dan dengan merancang terlebih dahulu, semua pihak akan mempunyai masa berfikir secara serius tentang cara yang ideal menguruska­n pelbagai jenis krisis.

Pengurusan krisis bukan semudah teori pengurusan perniagaan yang diajar di Universiti Harvard, tetapi ia perlu kepada pendekatan yang praktikal dan ditangani dengan ilmu dan pengetahua­n serta pengalaman bersama organisasi yang selalu di dampingi dan kemesraan dengan warga organisasi.

Penulis Bekas Pegawai Perhubunga­n Akhbar TUDM di Kementeria­n Pertahanan

 ??  ?? Mejar (B) Ramli
Abdul Rahim
Mejar (B) Ramli Abdul Rahim

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia