Harian Metro

Tagih sentuhan Nicol

- Devinder Singh devinder@nstp.com.my

 Ratu skuasy negara perlu jinakkan Joelle, Massaro sebelum genggam pingat

Kempen pasukan skuasy negara pada Sukan Komanwel Gold Coast yang akan membuka tirainya pada 4 April ini dilihat bergantung sepenuhnya kepada persembaha­n Datuk Nicol David

Nicol yang muncul juara perseorang­an wanita pada 2010 dan 2014, menyasarka­n kejuaraan hatrik kali ini, namun berdepan cabaran besar untuk mempertaha­nkan pingat emasnya.

Diletakkan selaku pilihan ketiga, Nicol perlu mengharung­i cabaran pilihan kedua dari New Zealand, Joelle King pada separuh akhir sebelum dijangka bertemu pilihan utama dari England, Laura Massaro pada perlawanan penentuan pingat emas.

Pemain nombor lapan dunia itu tidak memenangi sebarang gelaran Jelajah PSA dalam tempoh 12 bulan, namun dia berhasrat untuk menjadi pemain skuasy pertama memenangi acara sama buat kali ketiga pada Sukan Komanwel.

“Saya teruja untuk menjadi sebahagian daripada pasukan yang mewakili Malaysia ke Gold Coast. Ini satu penghormat­an,” kata Nicol yang tiba awal di Australia untuk melakukan persediaan ke temasya itu.

“Bagi saya, memenangi dua pingat emas sebelum ini seperti mimpi menjadi kenyataan. Saya tidak sabar untuk

(gambar).

kembali beraksi pada temasya ini.”

Persatuan Skuasy Malaysia (SRAM) tidak menyenarai­kan Nicol bagi acara beregu meskipun dia meraih pingat perak dan gangsa dalam acara beregu campuran sebelum ini.

Ia sekali gus membolehka­n juara dunia lapan kali itu meletakkan sepenuh fokus terhadap misi untuk mempertaha­nkan pingat emasnya.

Nicol yang dijangka bertemu pemain dari England, Alison Waters pada suku akhir akan diiringi S Sivasangar­i dan juara Terbuka Remaja British Bawah 17 tahun, Aifa Azman.

Sementara itu, pilihan ke-12, Nafiizwan Adnan akan membawa cabaran negara dalam kategori perseorang­an lelaki dan dia diundi bertemu pilihan keenam dari Australia, Ryan Cuskelly pada pusingan 16 terbaik.

Mengiringi Nafiizwan adalah Ivan Yuen dan Ng Eain Yow yang akan bertemu pilihan kelapan dari Scotland, Alan Clyne pada pusingan 16 terbaik. Nafiizwan dan Ivan diletakkan selaku pilihan untuk mara ke suku akhir bagi acara beregu lelaki, sementara Eain Yow akan berpasanga­n dengan Syafiq Kamal.

Rachel Arnold dan Sivasangar­i dilihat tidak bernasib baik apabila diundi dalam satu kumpulan pada pusingan awal bersama pilihan utama, Joelle dan Amanda Landers-Murphy bagi acara beregu wanita.

Pasangan beregu campuran, Sanjay Singh dan Aifa pula diletakkan selaku pilihan untuk mara ke pusingan 16 terbaik.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia