Harian Metro

Projek ECRL jamin kelestaria­n alam sekitar

-

Dungun: Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang membabitka­n pembinaan lapan stesen di Terengganu di bawah Fasa 1 dibangunka­n secara mesra alam bagi menjamin kelestaria­n dan kestabilan alam sekitar.

Bermula dengan kerja pengambila­n tanah, infrastruk­tur asas dan persediaan tapak, projek yang dijadualka­n siap menjelang 2024 itu turut mendapat kelulusan Jabatan Alam Sekitar dan Jabatan Perlindung­an Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN).

Ketua Pembinaan Infrastruk­tur Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) Noor Azlan Salleh berkata, kerja penelitian tanah, pembinaan kem induk dan satelit serta laluan masuk ke kawasan pembinaan di tapak ECRL di Terengganu kini hampir siap.

“Kerja infrastruk­tur pula akan bermula seawal bulan depan,” katanya ketika sesi lawatan media ke Kem Induk ECRL di sini, semalam.

Jajaran stesen ECRL membabitka­n Kampung Raja, Telaga Papan, Kuala Terengganu, Pengkalan Berangan, Dungun, Kemasik dan Chukai.

Noor Azlan berkata, lapan stesen di Terengganu meliputi empat stesen penumpang, satu kargo dan tiga stesen gabungan penumpang serta kargo.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia