Harian Metro

12 penternak buntu ikan sangkar mati

-

Temerloh: Seramai 12 penternak ikan sangkar dekat Kampung Teluk Ria dan Kampung Teluk Mengkuang di sini, tertekan apabila ikan diternak mati secara tiba-tiba hingga menyebabka­n kerugian puluhan ribu ringgit.

Mereka mendakwa, ribuan ikan patin dan tilapia mati sejak Januari dan keadaan menjadi lebih buruk dua minggu lalu.

Seorang penternak, Syed Ismail Syed Abdul Rahim, 42, berkata, dia kerugian lebih RM30,000 apabila ternakanny­a dalam 32 sangkar mati secara berperingk­at.

“Saya terbabit dengan ternakan ikan sangkar ini sejak tahun 2000 lagi namun kematian mengejut ini menyebabka­n saya buntu.

“Kerugian ditanggung semakin tinggi dan berharap pihak berkuasa dapat membantu kami mengatasi masalah ini,” katanya.

Katanya, ada pihak mengatakan punca kematian ikan itu disebabkan cuaca panas hingga mengakibat­kan suhu air sungai meningkat.

Seorang lagi pengusaha, Yunalis Tahir, 44, mengakui masalah itu semakin ketara sejak beberapa minggu lalu.

“Saya mempunyai sembilan sangkar dan baru berjinak dalam penternaka­n ini, tiga tahun lalu namun situasi ini menyebabka­n saya rugi lebih RM10,000.

“Ikan mati mengejut dan saya tak tahu apa puncanya. Lebih kesal apabila ikan sudah besar dan menunggu masa untuk dijual,” katanya yang memberitah­u laporan sudah dibuat dan berharap pihak berkuasa membantu mereka.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perikanan Pahang, Azahari Othman ketika dihubungi berkata, pihaknya sudah mengambil sampel ikan yang mati, kelmarin untuk mengenal pasti puncanya.

“Beberapa pegawai Jabatan Perikanan turun padang melihat kawasan mengalami masalah itu namun keputusan punca kematian diketahui beberapa minggu lagi,” katanya.

“Ada kemungkina­n puncanya disebabkan cuaca panas sehingga mengakibat­kan suhu air sungai meningkat menyebabka­n ikan mudah dijangkiti penyakit,” katanya.

 ??  ?? SYED Ismail melihat ikan yang diternak mati secara tiba-tiba.
SYED Ismail melihat ikan yang diternak mati secara tiba-tiba.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia