Harian Metro

Dendam putus cinta Inspektor, koperal dijel 4 tahun

- Helmy Abd Rahman cnews@nstp.com.my

 Pengurus restoran didakwa sebar foto lucah bekas kekasih di tiga laman blog

Ipoh: Seorang inspektor dan koperal polis masing-masing dihukum penjara empat tahun dan denda RM40,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam, selepas didapati bersalah menerima rasuah RM8,000, daripada seorang lelaki empat tahun lalu.

Hakim S Indra Nehru membuat keputusan itu selepas berpuas hati pihak pembelaan gagal menimbulka­n keraguan munasabah terhadap pertuduhan.

Beliau memerintah­kan hukuman penjara terhadap kedua-dua tertuduh bermula semalam.

Mengikut pertuduhan, Inspektor Mohd Faizal Fauzi, 36, dan Koperal V Ravi Chandran,

Hanya kerana bengang selepas putus cinta, seorang pengurus restoran sanggup menyebarka­n gambar lucah bekas kekasihnya yang kini bertugas sebagai doktor di tiga laman blog, tiga tahun lalu.

Akibat perbuatann­ya itu, lelaki terbabit dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam, selepas bekas teman wanitanya membuat laporan kepada Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia (SKMM).

Tertuduh, Mohammad Khairul Abidin Abdul Rahim bagaimanap­un membuat pengakuan tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Mohammad Haldar Abdul Aziz.

Mengikut fakta kes, tertuduh didakwa secara sedar memulakan penghantar­an 50, didakwa secara bersama menerima rasuah berkenaan daripada K Premnath.

Ia sebagai dorongan menutup siasatan kes lelaki berkenaan, mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952.

Mereka yang ketika itu bertugas di Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh, didakwa melakukan kesalahan itu di Maybank Cawangan Jelapang, antara jam 7.40 malam hingga 7.55 malam, 2 September 2014.

Kedua-duanya didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 24 komunikasi bersifat lucah dengan niat menganiaya­i pengadu.

Dia didakwa memuat naik kandungan lucah di dalam laman blog menggunaka­n aplikasi blogspot dan Wordpress mulai 16 Jun hingga 4 Julai 2015.

Perkara itu disedari pengadu yang terbaca kandungan itu di sebuah rumah di Chendering, di sini, pada 3 Ogos tahun sama sebelum membuat aduan kepada SKMM.

Mohammad Khairul Abidin didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan sabit kesalahan boleh dihukum setahun penjara atau denda RM50,000 atau kedua-duanya.

Mohamad Haldar membenarka­n tertuduh diikat jamin RM30,000 dan mahkamah menetapkan syarat tambahan supaya tertuduh tidak mengganggu pengadu serta saksi pendakwaan.

Bagaimanap­un, tertuduh gagal menjelaska­n wang jaminan berkenaan dan meringkuk di lokap Penjara Marang. akta sama.

Sabit kesalahan, mereka boleh dipenjara maksimum 20 tahun dan didenda lima kali ganda nilai suapan atau minimum RM10,000, mana lebih tinggi.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Nur Laila Mohamed Nazil, manakala Mohd Faizal dan Ravi Chandran masing-masing diwakili peguam, K Nahtan dan E P Seeralasit­tan.

Pada akhir prosiding semalam, Indra Nehru membenarka­n permohonan pihak pembelaan supaya hukuman penjara ditangguhk­an sementara menantikan tertuduh memfailkan rayuan ke Mahkamah Tinggi.

 ??  ?? MOHAMMAD Khairul Abidin didakwa mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana menggunaka­n kemudahan rangkaian untuk hantar komunikasi bersifat lucah.
MOHAMMAD Khairul Abidin didakwa mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana menggunaka­n kemudahan rangkaian untuk hantar komunikasi bersifat lucah.
 ??  ?? MOHD Faizal (kiri) dan Ravi didakwa menerima rasuah RM8,000 daripada seorang lelaki empat tahun lalu.
MOHD Faizal (kiri) dan Ravi didakwa menerima rasuah RM8,000 daripada seorang lelaki empat tahun lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia