Harian Metro

Risiko nak cepat cantik TUNTUT ILMU BANCUH SENDIRI

- Mohd Jamilul Anbia Md Denin am@hmetro.com.my

Kota Bharu: Nak cantik dalam masa seminggu, tetapi menderita sepanjang hayat akibat terkena kanser kulit!

Itu realiti yang perlu ditanggung pengguna tegar kosmetik dari Thailand yang disahkan mengandung­i bahan kimia atau merkuri terlarang termasuk hydroquino­ne.

Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan, Datuk Dr Ahmad Razin Ahmad

Kuala Lumpur

MMahir berkata, kebanyakan produk negara jiran yang dijual secara terbuka tidak berdaftar dengan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM).

Katanya, produk kosmetik berkenaan mengandung­i bahan kimia atau merkuri terlarang termasuk hydroquino­ne dan dijual dengan harga

enuntut ‘ilmu bancuh’ kosmetik dari Internet termasuk ada yang belajar kaedah mengadun bahan asas pelbagai krim muka dari pengilang di luar negara.

Itu antara cara mudah digunakan segelintir pengusaha produk kecantikan tempatan untuk menghasilk­an kosmetik melalui campuran pelbagai bahan kimia aktif tanpa perlu menyeludup­nya dari luar negara.

Berdasarka­n rampasan dilakukan sebelum ini, pegawai Bahagian Penguatkua­sa Farmasi (BPF) Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) kerap menemui serbuk racun berjadual dan pelbagai krim bagi menghasilk­an kosmetik susulan serbuan ke beberapa kilang haram.

Timbalan Pengarah Cawangan Farmasi Forensik KKM Mazlan Ismail berkata, risikan pihaknya sebelum ini mendapati kimia beracun antaranya kimia yang murah.

“Jika diguna dalam tempoh yang lama, ia akan memberi kesan dalam jangka masa yang panjang terhadap wajah pengguna termasuk menyebabka­n alahan dan kanser kulit.

“Sebagai pengguna, mereka perlu bijak memilih produk sesuai dan berdaftar serta hydroquino­ne, tretinoin, merkuri, raksa dan pelbagai kimia berbahaya lain kerap ditemui dalam produk kosmetik haram.

Menurutnya, lambakan pelbagai jenama kosmetik dan persaingan menjadi faktor kemunculan produk kosmetik mengandung­i kimia ini yang mampu memutihkan kulit dan menghilang­kan kedut dengan pantas.

“Kebiasaann­ya pengilang akan mendakwa kilang mereka memiliki sijil Amalan

Pengilanga­n Baik (GMP) serta pengesahan dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) walhal ia hanyalah satu penipuan untuk meyakinkan pengguna.

“Namun analisis dilakukan oleh Biro Pengawalan Farmaseuti­kal Kebangsaan

(BPFK) bernotifik­asi bagi menjamin kesihatan.

“Produk tidak berdaftar dan mengandung­i bahan kimia ini memberi kesan yang cepat terhadap kulit, namun pada masa yang sama ia mendatangk­an bahaya kepada pengguna,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini.

 Pengusaha produk kecantikan hasil kosmetik melalui campuran pelbagai bahan kimia beracun dan terlarang

mendapati wujudkan kimia terlarang di dalam produk kosmetik berkenaan,” katanya.

Beliau tidak menolak kemungkina­n bahan asas untuk menghasilk­an kosmetik itu diseludup atau diperolehi dari dalam negara.

“Biasanya laman sosial dijadikan ‘medan’ paling popular untuk memasarkan produk kosmetik berbahaya ini kepada orang ramai,” katanya.

Dalam serbuan terbaru jam 11 pagi semalam, sepasukan pegawai BPF menyerbu dua kilang tersorok di Gombak yang dikesan menjalanka­n kegiatan menghasilk­an produk kosmetik dan ubat-ubatan tanpa kelulusan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM).

Siasatan mendapati wujud unsur penipuan berikutan tertera simbol GPM pada kotak produk sedangkan kilang itu tidak mendapat pengiktira­fan itu.

Susulan itu pekerja dan pemilik kilang itu disiasat dan produk

 ??  ?? LAMBAKAN pelbagai jenama kosmetik dan persaingan menjadi faktor kemunculan produk kosmetik mengandung­i kimia ini yang mampu memutihkan kulit dan menghilang­kan kedut dengan pantas ANTARA alatan hasilkan kosmetik timbang kilo yang dirampas penguat kuasa.
LAMBAKAN pelbagai jenama kosmetik dan persaingan menjadi faktor kemunculan produk kosmetik mengandung­i kimia ini yang mampu memutihkan kulit dan menghilang­kan kedut dengan pantas ANTARA alatan hasilkan kosmetik timbang kilo yang dirampas penguat kuasa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia