Harian Metro

Tarikan harga murah

-

Kota Bharu: Seorang pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) di sini mengakui menjadi pelanggan setia produk kosmetik dari Thailand yang dikatakan mampu mencerahka­n wajah daripada gelap dan kusam.

Farhana, 20, berkata, antara tarikan utama produk itu adalah harganya yang murah iaitu RM15 hingga RM20 bagi satu set termasuk pencuci wajah, krim pemutih duk berkenaan diberikan kelulusan pihak KKM akan menjalanka­n ujian terhadap kandungan bahan yang terdapat di dalam produk terbabit.

“Setiap kandungan bahan digunakan hendaklah halal dan bebas dari penggunaan bahan kimia yang berbahaya seperti merkuri, tretinoin serta hydroquino­ne.

“Kemudian data kandungan dan perincian mengenai produk terbabit hendaklah dipamerkan pada bungkusan atau kotak yang digunakan bagi produk berkenaan.

“Malah, pihak KKM juga akan melakukan audit siang dan malam, berbanding kosmetik tempatan berharga RM60 hingga RM100.

“Selepas menggunaka­n selama seminggu kulit saya bertambah cerah dan ini membuat saya semakin teruja,” katanya.

Farhana mengakui menggunaka­n produk keluaran negara dihasilkan kilang itu dirampas untuk ujian lanjut.

Sebelum ini pihak KKM turut menerima laporan kewujudan kosmetik itu tercemar dengan kimia merkuri paras tinggi yang digunakan untuk mencerahka­n kulit dan rawatan anti penuaan seperti masalah jeragat, kulit tidak sekata dan kedutan. pada bila-bila masa saja bagi memeriksa kembali produk yang diberikan ke- lulusan berkenaan bagi memastikan pengusaha tidak melakukan penipuan terutamany­a menukar kandungan bahan digunakan terhadap produk didaftarka­n,” katanya. jiran sejak tiga tahun lalu dan setia dengan kosmetik itu kerana keberkesan­an serta harganya mampu milik.

“Saya ada baca dalam internet produk negara jiran ini memberi kesan bahaya dalam jangka masa yang panjang terutama penyebab kanser kulit kerana mengandung­i bahan kimia seperti hydroquino­ne.

“Namun setakat ini kulit saya menunjukka­n kesan positif kerana semakin gebu.

“Saya setia menggunaka­n produk Thailand kerana mahu mengekalka­n kecerahan kulit dan jika saya berhenti memakainya kemungkina­n akan memberi masalah kepada wajah termasuk dipenuhi jerawat dan kulit kembali gelap,” katanya.

Kandungan kimia itu bagaimanap­un menyebabka­n keguguran rambut, kerosakan pada buah pinggang dan

sistem saraf.

 ??  ?? Biasanya laman sosial dijadikan ‘medan’ paling popular untuk memasarkan produk kosmetik berbahaya ini kepada orang ramai”
LAPORAN Harian Metro, semalam. ANTARA bahan asas menghasilk­an kosmetik timbang kilo yang dirampas penguat kuasa.
Biasanya laman sosial dijadikan ‘medan’ paling popular untuk memasarkan produk kosmetik berbahaya ini kepada orang ramai” LAPORAN Harian Metro, semalam. ANTARA bahan asas menghasilk­an kosmetik timbang kilo yang dirampas penguat kuasa.
 ?? Nor Raeesa Syahirah Mohd Nor ?? NOR Raeesa Semua bahan asas saya adalah standard antarabang­sa yang saya import dari Jepun dan negara Eropah dan pastikan setiap kilang pengeluar bahan itu memiliki sijil halal”
Nor Raeesa Syahirah Mohd Nor NOR Raeesa Semua bahan asas saya adalah standard antarabang­sa yang saya import dari Jepun dan negara Eropah dan pastikan setiap kilang pengeluar bahan itu memiliki sijil halal”
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia