Harian Metro

Tiga punca jemaah meninggal

-

Kuala Lumpur: Masalah jantung, paru-paru dan jangkitan kuman dikenal pasti tiga punca utama yang menyebabka­n kematian jemaah haji Malaysia di Tanah Suci.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, 411 jemaah haji Malaysia direkodkan meninggal dunia di Tanah Suci sejak 2010.

“Secara keseluruha­n tiga punca utama kematian mereka disebabkan masalah jantung (44 peratus), paru-paru (32 peratus) dan jangkitan kuman (5 peratus),” katanya pada sidang Dewan Rakyat, semalam.

Beliau menjawab soalan Ahmad Marzuki Shaary (PAS-Bachok) yang ingin tahu jumlah jemaah haji Malaysia meninggal dunia di Tanah Suci dan punca kematian mereka sejak 2010 serta langkah tambahan dan bantuan kerajaan dalam memastikan mereka yang sakit mendapat rawatan segera dan terbaik.

Asyraf Wajdi berkata, bagi memastikan kesihatan jemaah haji menerima rawatan terbaik di Tanah Suci, Lembaga Tabung Haji (TH) mengambil beberapa langkah, antaranya setiap bakal haji perlu melalui dan lulus pemeriksaa­n kesihatan sebelum berlepas ke sana.

Selain itu, katanya, ketika musim haji, TH menyediaka­n rombongan petugas perubatan yang terdiri daripada doktor pakar, pegawai perubatan, pegawai farmasi, jururawat dan lain-lain kakitangan sokongan daripada Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM).

“Pasukan perubatan ini juga membuat lawatan dari bilik ke bilik penginapan jemaah haji untuk mengenal pasti keperluan rawatan,” katanya.

Beliau berkata, TH juga membuka pusat rawatan dan klinik untuk beroperasi pada musim haji setiap tahun yang sudah memperoleh kelulusan khas daripada kerajaan Arab Saudi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia