Harian Metro

Banduan paling tua dihukum mati

- Daily Mail

Seorang juruterban­g British Airways dituduh cuba menerbangk­an pesawat yang dipenuhi penumpang dalam keadaan mabuk dengan kadar alkohol dalam badannya lebih empat kali daripada had dibenarkan.

Julian Monaghan, 49, diheret keluar dari kokpit oleh polis bersenjata dalam keadaan penuh drama selepas anak kapal bimbang dia mabuk dan menghubung­i talian kecemasan sejurus sebelum pesawat mahu berlepas dari Lapangan Terbang Gatwick untuk penerbanga­n 12 jam ke Mauritius, pada 18 Januari lalu.

Monaghan yang berpangkat pegawai pertama dan sudah lama bertugas dengan Alabama (Amerika Syarikat): Seorang banduan berusia 83 tahun yang dihukum mati kerana membunuh hakim dengan mengebomny­a mati pada 1989 akhirnya diberi suntikan maut kelmarin, seterusnya menjadikan­nya pesalah paling tua menjalani hukuman mati ketika zaman moden di Amerika Syarikat (AS).

Walter Leroy Moody diberikan suntikan maut di Pusat Pemulihan William C Holman di Atmore dan tidak memberikan sebarang kata-kata British Airways itu dikesan mabuk ketika masuk ke kokpit sebelum digari polis dan dibawa polis menyebabka­n penerbanga­n terbabit tertunda dua jam sehingga jam 10.56 malam untuk membolehka­n juruterban­g lain mengambil alih. Penumpang yang menyaksika­n drama itu berkata: “Polis bergegas menaiki pesawat dan terus menuju ke kokpit. Pegawai pertama digari dan dibawa keluar. “Kami menyaksika­n dengan ternganga kerana begitu terkejut. Bayangkan apa yang mungkin berlaku (jika dia terus dibenarkan menerbangk­an pesawat).”

Monaghan didakwa menaiki pesawat dengan alkohol dalam darahnya melebihi had dibenarkan, iaitu 86 miligram bagi 100 mililiter darah. akhir. Ia hukuman mati kelapan dilaksanak­an di AS tahun ini.

Dia didapati bersalah pada 1996 atas pembunuhan Hakim Mahkamah Circuit AS, Robert Vance, dan peguam organisasi hak asasi Pertubuhan Kebangsaan Kemajuan Kulit Berwarna (NAACP) Georgia, Robert Robinson.

Ketika perbicaraa­nnya, mahkamah diberitahu Moody menghantar beberapa bom menerusi pos pada Disember 1989. Had bagi juruterban­g adalah 20 miligram alkohol.

Mahkamah Majistret menetapkan 6 Jun untuk sebutan

Satu dihantar ke rumah Vance kerana Moody marah apabila mangsa enggan menterbali­kkan sabitan terhadapny­a bagi kes lain pada 1972.

Menurut pendakwa, bom kedua dihantar kepada Robinson untuk mengeliruk­an penyiasat. Dua lagi bom turut dihantar ke pejabat NAACP tetapi berjaya dihalang.

Sepanjang lebih 20 tahun penahanann­ya, Moody menegaskan dia tidak bersalah sebaliknya mendakwa menjadi mangsa konspirasi kerajaan. - Daily Mail

 Juruterban­g diheret keluar bergari dari kokpit kerana

kandungan alkohol empat kali lebih had dibenarkan

kesnya.

Sementara itu, jurucakap British Airways berkata: “Kami memandang serius perkara ini dan akan terus membantu siasatan polis.

“Keselamata­n penumpang dan anak kapal kami sentiasa menjadi perkara paling penting untuk kami. Monaghan juga tidak lagi bertugas dengan syarikat kami.”

 ??  ?? MONAGHAN diheret keluar dari kokpit oleh polis bersenjata selepas anak kapal mengesyaki dia mabuk. - Agensi
MONAGHAN diheret keluar dari kokpit oleh polis bersenjata selepas anak kapal mengesyaki dia mabuk. - Agensi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia