Harian Metro

Ambil gambar dengan candi

-

orang Islam mengambil gambar ketika melawat candi, contohnya candi Borobudur di Jogjakarta, Indonesia? Ia memang menjadi tumpuan pelancong dan ramai juga orang Islam pergi ke sana.

Ameera, Ampang

dan ziarah adalah suatu yang digalakkan dalam Islam. Tujuannya untuk melihat kebesaran Allah, melihat kesan sejarah dan mengambil pengalaman tempat yang diziarahi.

Firman Allah yang bermaksud: “Maka tidakkah mereka mengembara di muka bumi, serta mereka memerhatik­an bagaimana akibat orang kafir yang terdahulu dari mereka? Allah menghancur­kan orang-orang itu dan orangorang kafir (yang menurut jejak mereka) akan beroleh akibat buruk yang seperti itu. (Surah Muhammad, ayat 10)

Dalam satu lagi firman-Nya yang bermaksud: “Tidakkah engkau memerhatik­an kapal-kapal belayar di laut dengan nikmat kurnia Allah, untuk diperlihat­kan kepada kamu sebahagian dari tanda-tanda kemurahanN­ya? Sesungguhn­ya yang demikian itu mengandung­i keterangan­keterangan dan bukti (untuk berfikir) bagi tiap-tiap (mukmin) yang tetap teguh pendiriann­ya, lagi sentiasa bersyukur. (Luqman, ayat 31)

Selagi tujuan itu dibenarkan, maka ia diharuskan Islam. Namun, jika gambar yang diambil untuk berbangga, menampakka­n kehebatan musuh Islam atau membawa kepada rosaknya itikad, ia dilarang.

Yang utama adalah menziarahi ulama dan tempat yang membawa pengajaran. Di samping itu, jagalah adab ziarah seperti tidak terlalu lama di tempat dimurkai Allah atau tempat yang ditimpa bala.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia