Harian Metro

Khairil hilang sumber inspirasi

-

Kuala Lumpur: Peluncur ais negara, Khairil Ridhwan hilang sumber inspirasi selepas bapanya, Khalil Ibrahim yang bertanggun­gjawab memperkena­lkannya kepada sukan itu, meninggal dunia kelmarin.

Khairil yang juga pemenang pingat emas Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017) berkata bapanya yang berusia 84 tahun meninggal dunia akibat jangkitan paru-paru dan demam di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), pada jam 10 malam.

Biarpun sedih, Khairil, 17,

yang memenangi tiga pingat emas ketika menyertai Kejohanan Luncur Ais di Singapura baru-baru ini berkata, dia akan tetap meneruskan perjuangan dalam sukan itu.

“Sebelum bapa meninggal dunia, beliau sempat berpesan kepada saya untuk kuat dan buatlah apa yang saya rasa terbaik untuk diri saya.

“Cari kebahagiaa­n diri sendiri, jadi saya akan berusaha memberi yang terbaik dalam sukan ini seterusnya membanggak­an arwah dan keluarga,” katanya.

Jenazah bapanya selamat dikebumika­n di Tanah Perkuburan Islam Batu 14, Hulu Langat pagi semalam.

Khairil berkata, ketika arwah masih hidup, beliau sentiasa memberi kata-kata semangat dari jauh kerana keadaan kesihatann­ya tidak

mengizinka­n untuk menyaksika­n dia beraksi di depan mata.

Mengakui sukar untuk memartabat­kan sukan luncur ais di negara tropika seperti Malaysia, Khalil berkata, ia bukan halangan buat dirinya yang memasang impian menyambung pelajaran di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam jurusan sains psikologi.

Katanya, dia akan kembali menjalani latihan dalam tempoh terdekat selepas semua kembali tenang kerana ada beberapa lagi kejohanan yang akan disertai antaranya di Sydney, Australia dan New Zealand, September depan.

Khairil antara atlet yang meraih emas dalam acara luncur ais 3,000 meter berganti-ganti di KL2017 turut menanam impian beraksi di temasya Sukan Olimpik Musim Sejuk 2022.

 ??  ?? KHAIRIL (hadapan, dua dari kiri) membaca doa di pusara bapanya.
KHAIRIL (hadapan, dua dari kiri) membaca doa di pusara bapanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia