Harian Metro

KEMBALI BERGELORA J

- AFP

London

ose Mourinho dan Antonio Conte meneruskan permusuhan mereka apabila Manchester United dan Chelsea bertemu pada final Piala FA Sabtu ini, kedua-duanya mahukan trofi untuk menebus kesilapan musim ini.

Keinginan Conte jauh lebih tinggi kali ini. Selepas gagal menempah tiket ke Liga Juara-Juara musim depan, ramai menganggap aksi di Wembley bakal menjadi yang terakhir buat jurulatih Itali di Stamford Bridge, tidak kira apa pun keputusann­ya.

Jika benar, tiada apa yang akan menggembir­akan Conte selain mengundur diri dengan satu kejuaraan buat kali pertama sebagai jurulatih dengan menewaskan lelaki yang paling dimusuhiny­a sejak menjejakka­n kakinya ke England.

Conte menyifatka­n Mourinho sebagai ‘orang kecil’ dan ‘penipu’ pada kemuncak permusuhan mereka Disember lalu.

Beberapa hari sebelum itu, Mourinho secara tidak langsung menyebut mengenai penggantun­gan yang diberikan kepada Conte kerana dakwaan gagal melaporkan mengenai insiden mengatur perlawanan ketika mengendali­kan Siena. Conte kemudianny­a menang rayuan berkenan, sekali gus membersihk­an namanya daripada kes itu.

Permusuhan itu dikatakan berpunca daripada kejayaan Conte pada kempen pertamanya di Chelsea, semusim selepas penggal kedua Mourinho di Stamford

Bridge berakhir dengan jurulatih Portugal itu dipecat apabila hanya memenangi empat daripada 16 perlawanan pertama Chlsea pada Disember

2015.

Penamat tangga kelima Chelsea di Liga Perdana Inggeris

 Permusuhan Mourinho, Conte hangat semula menjelang final Piala FA

musim ini disahkan apabila mereka tewas 0-3 kepada Newcastle Ahad lalu.

“Pengakhira­n di tangga kelima amat mengecewak­an. Bagaimanak­ah kesannya tidak berada di Liga Juara-Juara? Anda perlu bertanya kepada kelab mengenai perkara itu,” kata Conte, sekali gus menghangat­kan spekulasi mengenai masa depannya.

“Jika kami bermain seperti ini pada final Piala FA, kami tiada peluang. Kami mempunyai enam hari untuk mengubah pendekatan, keinginan, kemahuan untuk berjuang kerana kami boleh lakukan lebih baik.”

Setidak-tidaknya Mourinho sudah mengesahka­n tiket ke Liga Juara-Juara musim depan dengan menduduki tangga kedua Liga Perdana Inggeris.

Bagaimanap­un, jurang 19 mata dengan juara Manchester

City dan kekecewaan tersingkir di tangan Sevilla pada peringkat 16 terakhir, bermakna beliau juga perlu menanti saat akhir untuk menghadiah trofi untuk menutup mulut pengkritik.

“Memandangk­an saya selalu melakukann­ya (menang trofi), jika tidak, anda (media) akan membunuh saya,” kata Mourinho mengenai prospek menamatkan musim keduanya di Old Trafford tanpa sebarang trofi. “Itu yang bakal anda lakukan.”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia