Harian Metro

Yayasan KRU bela nasib belia

- Fazurawati Che Lah fazurawati@hmetro.com.my

Pasukan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) merangkul gelaran johan Debat Piala Ketua Hakim Negara (DEKHAN) 2018, sekali gus membawa pulang hadiah wang tunai RM3,000, piala dan sijil.

Naib johan pula dimenangi Universiti Islam Antarabang­sa Malaysia (UIAM) yang membawa pulang hadiah wang tunai RM1,500, piala serta sijil.

Pasukan Universiti

Utara Malaysia (UUM) dan Universiti Sultan Zainal Pendidikan Teknikal dan Vokasional (TVET) semakin mendapat tempat dalam kalangan golongan belia serta disokong ibu bapa.

“Namun peruntukan pembiayaan pendidikan yang disediakan badan kerajaan dan yayasan sedia ada kebanyakan­nya sangat terhad.

“Tambahan pula tidak Abidin (UNiSZA) pula melayakkan diri ke pusingan separuh akhir. Masingmasi­ng membawa pulang wang tunai RM500 selain sijil.

Anugerah Pendebat Terbaik Pusingan Akhir pula dirangkul Muhammad Nurhaziq Abdullah, 23, daripada pasukan UKM.

Pendebat UKM disertai Muhammad Aiman Syahmi Abdul Razak, Muhammad Nurhaziq Abdullah, Mohd Hanif Najdi Mohd Saufi dan Nor Syahirah Azahar, masing-masing berusia 23 tahun.

DEKHAN 2018 Edisi ke-10 banyak yayasan di Malaysia yang menyediaka­n pembiayaan bagi program TVET kerana memberi tumpuan kepada program berteraska­n akademik semata-mata,” katanya pada majlis Open Day KRU Academy di Bukit Jalil, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Justeru, katanya, penubuhan Yayasan KRU dengan kerjasama pihak kerajaan dan swasta bertepatan untuk membela nasib golongan belia yang berbakat serta komited dalam membina masa depan mereka selain membantu keluarga mereka keluar daripada kelompok masyarakat B40.

Katanya, Yayasan KRU menyenarai­kan beberapa program sepanjang 2018 untuk mengumpul dana, antaranya sebahagian hasil daripada kutipan penjualan tiket Konsert Gergasi KRU25 di Istana Budaya disalurkan ke Yayasan KRU.

Untuk maklumat lanjut berkenaan Yayasan KRU, sila e-mel ke enquiries@ yayasankru.org.

 ??  ?? PEMENANG bergambar kenangan
dengan Tun Raus (tengah). PENDEBAT terbaik, Muhammad Nurhaziq bersama hadiah yang dimenangi.
PEMENANG bergambar kenangan dengan Tun Raus (tengah). PENDEBAT terbaik, Muhammad Nurhaziq bersama hadiah yang dimenangi.
 ??  ?? NORMAN bersama agensi yang menjalin kerjasama dengan KRU Academy
NORMAN bersama agensi yang menjalin kerjasama dengan KRU Academy
 ??  ?? NORMAN
NORMAN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia