Harian Metro

Huawei Nova 2i, O dan V

- Afiq Hanif afiq_hanif@hmetro.com.my

Penghujung tahun lalu menyaksika­n bermulanya era baru telefon peringkat pertengaha­n dengan pelbagai produk yang diperkenal­kan pengeluar sesuai untuk rakyat negara ini dengan harga mampu milik.

Jom kita lihat tiga fon peringkat pertengaha­n yang dijual tidak lebih RM1,400.

Huawei Nova 2i menjadi titik hebat dengan empat kamera (dua di depan dan dua lagi di belakang) yang menarik minat pengguna sebaik saja ia berada di rak jualan.

Larisnya memang macam pisang goreng apabila terjual hingga 300,000 unit dalam masa enam bulan manakala dua lagi model yang juga mula dilancarka­n pada

2018, Vivo V9 dan Oppo F7 mengikut trend skrin notch. Apabila dibandingk­an? Huawei Nova 2i dijual pada harga RM999 sekarang, harga terendah antara ketiga-tiga model. Sudah pasti dengan bajet yang ketat, anda boleh memikirkan model Nova 2i.

Lagipun, Huawei memperkena­lkan rebat enam peratus yang memerlukan anda membayar hanya RM942 saja.

Bagi kategori pemprosesa­n pula, setiap fon mempunyai kuasa perkompute­ran yang cukup untuk aktiviti yang kita lakukan setiap hari seperti menonton video, melayari rangkaian sosial dan bermain game yang bersaiz sederhana bukan masalah.

Huawei Nova 2i mempunyai prosesor peringkat pertengaha­n Kirin 659 8-core (4 x 2.36 GHz dan 4 x 1.7 GHz). Sehingga kini, maklum balas pengguna tentang kelancaran­nya agak bagus.

Lagipun, Huawei juga membangunk­an pemprosesa­n mudah alih pertama, Kirin 970 dengan modul kecerdasan pintar (AI) dan pembanguna­n teknologi semakin berkembang setiap hari.

Vivo V9 menggunaka­n Snapdragon 626 8-core 2.2 GHz manakala Oppo F7 pula memasukkan MediaTek MTK Helio P60 8-core 2.2 GHz, tapi MediaTek masih baru dalam pemprosesa­n mudah alih ini yang agak perlahan ketika mengoperas­ikan Android.

Agak kasihan melihatkan pengguna yang mahukan paparan FullView pada fon mereka, tapi kekangan bajet memang menyebabka­n kekecewaan. Namun, Nova 2i hanya dijual pada RM942.

Tapi kini, ia bukan lagi masalah dan ketiga-tiga fon ini mempunyai skrin yang mengagumka­n dan panel depan masing-masing cukup bagus.

Jujurnya, bezel sekarang pun hanya kira-kira 24 peratus saja menjadikan panel depan fon penuh paparan saja.

Oppo F7 mempunyai

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia