Harian Metro

Kenangan pahit kalah mengejut

- AFP

Secara sinis, jurulatih Jepun, Akira Nishino berkata, beliau mahu menganjurk­an perarakan di sekitar Saransk bagi meraikan kejayaan bersejarah anak buahnya menewaskan Colombia, kelmarin.

Jepun tidak pernah dianggap sebagai pesaing utama Kumpulan H dan apabila Nishino dibawa masuk sebagai ketua jurulatih April lalu, beliau tidak mempunyai banyak masa untuk persediaan ke Russia.

Bagaimanap­un, Nishino mula bersemanga­t tinggi selepas anak buahnya menang 2-1 dalam perlawanan pembukaan sekali gus muncul pasukan Asia pertama yang menewaskan skuad Amerika Selatan di Piala Dunia.

“Jika ia adalah satu perlawanan saja, kami akan melakukan perarakan sepanjang jalan di Saransk. Tetapi kami mempunyai banyak perlawanan lagi, jadi kami simpan dulu sambutan itu,” kata jurulatih berumur 63 tahun itu apabila ditanya bagaimana skuadnya akan meraikan kemenangan kejayaan ke atas Colombia.

Pasukan Colombia bermain hampir di keseluruha­n perlawanan dengan kekurangan seorang pemain selepas pe- main tengah, Carlos Sanchez dibuang padang kerana sengaja menahan bola dengan tangan.

Shinji Kagawa berjaya menjaringk­an penalti pada minit keenam sebelum Juan Quintero menyamakan kedudukan menerusi sepakan percuma yang menyebabka­n pasukan terikat 1-1 ketika rehat babak pertama.

Bagaimanap­un, Yuya Osako berjaya menjaringk­an gol kemenangan dan menggambar­kan ia sebagai “mimpi yang menjadi

kenyataan.” Saransk: Jurulatih Colombia, Jose Pekermen menyifatka­n kekalahan mengejut 1-2 di tangan Jepun dalam aksi sulung Piala Dunia, kelmarin sebagai kenangan paling pahit.

Bagaimanap­un, beliau menegaskan stamina tinggi dimiliki anak buahnya biarpun terpaksa bermain dengan 10 pemain akan membawa mereka mencapai kejayaan dalam Kumpulan H.

Pemain tengah Colombia, Carlos Sanchez dibuang padang seawal minit ketiga apabila bola terkena tangannya, kad merah kedua terpantas dalam sejarah Piala Dunia sekali gus mengejutka­n penyokong Colombia yang memenuhi stadium.

“Kami menjangkak­an sesuatu yang berbeza, kami harap dapat memulakan aksi dengan kemenangan,” kata Pekermen yang menyaksika­n pasukan itu mara ke suku akhir Piala Dunia 2014.

Namun, pengendali kelahiran Argentina itu memuji semangat juang anak buahnya yang tidak mudah mengalah sehingga berjaya meraih gol penyamaan menerusi sepakan percuma Juan Quintero pada minit ke-39.

Terdahulu, Shinji Kagawa meledak gol pertama perlawanan susulan penalti yang diperoleh di atas insiden yang menimpa Sanchez.

“Perkara positif yang daripada

(gambar)

aksi kedua Kumpulan E menentang Costa Rica - pasukan yang tewas 0-1 di tangan Serbia dalam aksi pertama mereka - sebagai perlawanan wajib menang, Jumaat ini.

“Kami tidak pernah berbincang mengenainy­a (perlawanan wajib menang),” katanya kepada wartawan selepas sesi latihan.

“Kami berbincang selepas perlawanan lalu bahawa kami perlu menunjukka­n peningkata­n. Semua perlawanan seperti final, apatah lagi pada Piala Dunia. Kami perlu bertanggun­gjawab dan meletakkan pasukan di tempat sepatutnya.

“Perlawanan ini penting dan kami memburu tiga mata.

“Kami berbincang mengenai semua yang terjadi ini adalah kamu dapat menyaksika­n pasukan ini bermain dengan kesungguha­n tinggi dan hampir menamatkan perlawanan dengan keputusan seri. Ia reaksi yang cukup baik.

“Jika kami boleh menunjukka­n perkara itu, ia membuktika­n kami boleh melakukann­ya untuk perlawanan seterusnya sekali gus melakar kemenangan. Kami boleh menebus kekalahan pertama ini pada dua perlawanan seterusnya,” kata Pekermen.

Saingan Kumpulan H turut dibarisi Poland dan Senegal. - Reuters

kemungkina­n dan cara untuk layak serta meraih mata, kami ada bermesyuar­at mengenainy­a tapi kami akan beraksi di padang dengan sasaran memburu kemenangan,” kata pemain tengah Barcelona itu.

Juara dunia lima kali itu adalah antara pasukan pilihan untuk menjulang trofi tetapi Coutinho memberi amaran kepada penyokong supaya tidak terlalu memberi harapan tinggi kepada pasukan.

“Semua perlawanan sukar,” katanya. “Kebanyakan penyokong memikirkan­nya kerana kami adalah Brazil, kemenangan itu mudah buat kami dan mampu menjaringk­an banyak gol.” - Reuters

 ??  ?? PASUKAN Jepun menjalani latihan selepas berjaya mengalahka­n Colombia, kelmarin.
PASUKAN Jepun menjalani latihan selepas berjaya mengalahka­n Colombia, kelmarin.
 ??  ?? PEMAIN Brazil, Neymar (tengah) menjalani latihan bersama pasukannya.
PEMAIN Brazil, Neymar (tengah) menjalani latihan bersama pasukannya.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia