Harian Metro

WAJIK resipi nenek moyang

-

Katanya, pembabitan­nya bermula pada 1998 namun sekadar membantu mempromosi dan menjual wajik yang dimasak ibu saudaranya.

“Saya belajar memasak wajik daripada ibu saudara dan saya antara generasi keempat meneruskan legasi perniagaan keluarga ini.

“Saya terbabit dalam perniagaan ini bermula pada 1998 namun hanya membantu mempromosi dan menjual wajik yang dimasak ibu saudara,” katanya.

Abd Rauf berkata, sejak dua tahun lalu, dia mengambil keputusan untuk memasak dan menjual sendiri wajik berkenaan.

Katanya, wajik yang dijual masih lagi mengekalka­n keaslian sejak dari dahulu berikutan hanya membuat wajik biasa dan perisa durian.

“Bukan mudah untuk menyiapkan wajik tradisiona­l berikutan perlu mengikut semua peraturan memasak bermula dengan merendam beras pulut serta memasaknya.

“Wajik yang dihasilkan secara tradisiona­l ini mengikut resipi nenek moyang terdahulu dan tiada pengubahsu­aian terhadap resipi.

“Cara pembuatan begitu teliti dan perlu mengutamak­an kebersihan dan jika tidak, wajik tidak tahan lama dan cepat berkulat,” katanya.

Menurutnya, untuk membuat wajik tradisiona­l, beras pulut perlu direndam selama lima hingga enam jam dan kemudian dikukus lebih kurang 45 minit.

“Gula yang digunakan sama ada gula enau atau gula putih yang dimasak sehingga berwarna coklat kehitaman yang dimasak sehingga pekat dan berbenang apabila diangkat dengan sudip.

 ??  ?? ABD Rauf menjual wajik di pasar tani. Wajik yang dihasilkan secara tradisiona­l ini mengikut resipi nenek moyang terdahulu dan tiada pengubahsu­aian terhadap resipi
ABD Rauf menjual wajik di pasar tani. Wajik yang dihasilkan secara tradisiona­l ini mengikut resipi nenek moyang terdahulu dan tiada pengubahsu­aian terhadap resipi
 ??  ?? ABD Rauf memasak wajik di rumahnya.
ABD Rauf memasak wajik di rumahnya.
 ??  ?? WAJIK yang siap dibungkus.
WAJIK yang siap dibungkus.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia