Harian Metro

IBU BAPA USAH PANIK

-

Kelakuan itu akan berhenti dengan

sendiri tanpa ada

masalah

itu berkomunik­asi dengan dunia yang penuh dengan imaginasi.

“Ya, kanak-kanak itu sendiri sedang berimagina­si dengan dunianya sendiri. Dalam dunia mereka, akan ada karakter yang wujud dan kadangkala sama seperti dunia sebenar termasuk sifat, perwatakan dan percakapan namun ada masa ia berlaku sebaliknya.

“Kita akan lihat kanakkanak itu akan menjadi diri sendiri atau menjadi seperti individu lain. Ini disebabkan mereka sedang memainkan watak atau karakter individu lain dan mereka cuba untuk meniru,” ujarnya.

Hazhari berkata, pada masa sama, kebiasaann­ya kanak-kanak juga akan memilih untuk bercakap dengan objek yang tidak bernyawa atau tiada tindak balas.

“Contoh terdekat adalah anak patung. Itu adalah salah satu cara untuk mereka meluahkan diri terutama perasaan dan berfikir. Ciri-ciri ini membantu mereka membiasaka­n diri dengan keadaan sekeliling seperti penggunaan bahasa dan tingkah laku.

KEBAIKAN BERCAKAP

SENDIRI

Menurut Hazhari, banyak kajian sudah dijalankan berkenaan kebaikan bercakap dengan diri sendiri untuk kanakkanak antaranya:

Menunjukka­n kebijaksan­aan kanakkanak itu. Lebih banyak kanak-kanak bercakap dengan diri sendiri, ia menunjukka­n mereka akan menjadi lebih bijak pada masa akan datang.

Kanak-kanak kecil sedang memahami konsep dunia sekeliling. Mereka akan memerhati, berkenalan dan membiasaka­n diri mereka sendiri.

Mereka sedang meningkatk­an keyakinan diri.

Mengukuhka­n perbendaha­raan kata. Mereka menggunaka­n perkataan yang diketahui dan ‘memainkan’ semula ketika sesi bercakap dengan diri sendiri.

Meningkatk­an kreativiti. Ya, mereka akan jadi lebih kreatif. Mereka akan menyoal dan mereka jugalah akan menjawab persoalan itu. Jika didengari betul-betul, kadang-kadang kita sebagai ibu bapa sendiri tidak faham apa cerita mereka.

 ??  ?? Jika diperhati, kadangkala
mereka bercakap seperti bersungguh­sungguh dan sedang berlakon BERCAKAP sendiri baik untuk perkembang­an minda kanak-kanak.
Jika diperhati, kadangkala mereka bercakap seperti bersungguh­sungguh dan sedang berlakon BERCAKAP sendiri baik untuk perkembang­an minda kanak-kanak.
 ??  ?? TERDAPAT banyak kebaikan kepada kanakkanak yang gemar bercakap sendiri.
TERDAPAT banyak kebaikan kepada kanakkanak yang gemar bercakap sendiri.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia