Harian Metro

Tak sangka sungguh Marquez bawa kemenangan epik di Assen hadapi GP Jerman

- AFP

 Federrer tersingkir di suku akhir kejohanan tenis Wimbledon

Roger Federer mengakui dia terkejut apabila tersingkir pada suku akhir kejohanan tenis Wimbledon kepada Kevin Anderson dari Afrika Selatan, semalam.

Federer mengalami salah satu kekalahan mengejutka­n sepanjang kariernya, dengan pada mulanya bintang Switzerlan­d itu mendahului dua Sachsenrin­g, Jerman: Pendahulu MotoGP, Marc Marquez berkata, dia akan memanfaat kemenangan epik di Assen minggu lalu sebagai motivasi menuju perlumbaan Grand Prix (GP) Jerman di Litar Sachsenrin­g, hujung minggu ini.

Pelumba Repsol Honda itu menamatkan perlumbaan GP Belanda di puncak podium selepas persaingan menakjubka­n yang menyaksika­n 15 pelumba melepasi garisan penamat dengan perbezaan 16.043 saat.

Ia adalah penamat di kedudukan 15 terbaik paling hampir sepanjang zaman di MotoGP dan jelas ia meningkatk­an semangat jaguh Sepanyol, Marquez yang memburu kejuaraan dunia kelimanya dalam kelas elit itu musim ini.

Litar Sachsenrin­g sepanjang 3.67 kilometer adalah yang terpendek dalam kalendar

(gambar)

set dan mensia-siakan mata penentuan apabila tewas 6-2, 7-6 (7/5), 5-7, 4-6, 11-13.

Federer dalam misi memburu gelaran kesembilan Wimbledon sebelum laluannya berakhir ketika juara bertahan itu ditundukka­n dalam perlawanan sengit selama empat jam 13 minit.

Pemain berusia 36 tahun itu hanya memerlukan 26 minit untuk memenangi set pertama namun, Federer gagal MotoGP tetapi ia juga sempit dan berliku, justeru satu lagi perlumbaan sengit dijangka dapat disaksikan.

Apa yang pasti ialah Marquez dan rakan sepasukann­ya, Dani Pedrosa sudah mendominas­i litar di Jerman itu dengan masing-masing mengumpul 14 kemenangan di antara mereka termasuk berdiri di atas podium bersama-sama pada 2014, 2015 dan 2017.

Marquez sudah memenangi lapan kemenangan berturut-turut di Sachsenrin­g dalam ketiga-tiga kelas perlumbaan termasuk lima di MotoGP (2013, 2014, 2015, 2016, 2017) dengan kesemuanya bermula daripada petak utama dengan kali terakhir Pedrosa menang di sini ialah pada 2012, selain 2007, 2010 dan 2011.

“Kemenangan yang kami raih di Assen adalah penting kerana ia adalah perlumbaan menambah rekod terdahulu untuk melangkah ke separuh akhir kali kelima berturut-turut.

“Secara jujurnya, mental saya rasa sangat penat (ketika perlawanan). Kini saya keletihan dan terkejut,” kata Federer.

“Ketika perlawanan berlangsun­g, saya tidak boleh memberi kejutan lagi kepadanya. Ia perasaan yang tidak bagus.

“Saya tidak dapat melakukan di mana kamu mudah untuk melakukan kesilapan, tetapi sebaliknya apabila kami mampu untuk menggandak­an kelebihan dalam kejuaraan,” kata Marquez.

“Kini kami akan mengharung­i sirkit yang amat berlainan di mana

kami kebiasaann­ya amat kuat, tetapi setiap tahun adalah berbeza. Cuaca boleh memainkan peranan sesuatu untuk menyukarka­n dia. Saya rasa itu adalah puncanya hingga ke penghujung.

“Ia amat dahsyat. Tapi itulah yang berlaku, anda tahu. Saya tidak menjangkak­an kekalahan ini.”

Kekalahan terawal baginya di Wimbledon sejak tewas di pusingan kedua kepada Sergiy Stakhovsky pada 2013. peluang terbaik untuk menambah koleksi

Grand

Slam mereka. - AFP

penting, seperti yang kita lihat sebelum ini. Jika ia hujan atau tidak, segala-galanya akan berubah amat pantas dan

kamu bersedia.

“Jadi mari kita lihat. Kami akan pergi ke sana dan cuba untuk menilai tahap kami dan menjadi kuat pada permulaan minggu. Kemudian pada Ahad kami akan bertarung untuk podium sekali lagi.”

perlu

Pedrosa mengakui Sachsenrin­g sebagai “litar yang saya gemari” dan berharap prestasi yang baik di Assen akan diteruskan.

Marquez ketika ini sudah mengumpul 140 mata daripada lapan perlumbaan berbaki 11 pusingan dengan dua pelumba Yamaha, Valentino Rossi dan Maverick Vinales kedua dan ketiga selepas masing-masing mengutip 99 dan 93 mata. - AFP

 ??  ?? FEDERER membalas pukulan Anderson
FEDERER membalas pukulan Anderson
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia