Harian Metro

Serah kerajaan negeri

- Mohd Roji Kawi mdroji@nstp.com.my

 Selesai isu ketiadaan sijil lahir dalam kalangan kanak-kanak

Kerajaan Persekutua­n perlu menyerahka­n kuasa kepada kerajaan Sarawak untuk menyelesai­kan isu ketiadaan sijil lahir dalam kalangan kanak-kanak di negeri ini.

Gesaan itu disuarakan Lo Petra Jaya: Sarawak memperkasa­kan perlindung­an tanah hak adat Bumiputera (NCR) menerusi pengiktira­fan undang-undang dengan memberikan hak selama-lamanya kaum pribumi terhadap kawasan yang diwartakan sebagai wilayah asal.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Amar Douglas Uggah Embas berkata, mengikut Rang Undang-Undang Kanun Tanah (Pindaan) 2018, untuk lebih inklusif, terma ‘wilayah asal’ akan digunakan dan bagi menggantik­an istilah ‘pemakai menoa’ dan ‘pulau galau’ yang digunakan sebelum ini.

Beliau berkata, ini kerana aktiviti di tanah NCR itu bukan hanya diamalkan masyarakat Iban, tetapi juga masyarakat pribumi lain di Sarawak.

“Hari ini mencatat sejarah apabila pindaan Rang Undang-Undang ini diluluskan. Pindaan itu perlu untuk membolehka­n aktiviti di wilayah asal dijalankan mengikut lunas undang-undang,” katanya di kompleks Dewan Undangan Negeri Khere Chiang (SUPP-Batu Kitang) pada sesi perbahasan Persidanga­n Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak di sini, semalam.

Lo berkata, angka ketiadaan sijil lahir yang dikeluarka­n Kementeria­n Kebajikan, Kesejahter­aan Komuniti, Wanita, Keluarga dan Pembanguna­n Kanak-Kanak awal tahun ini, cukup membimbang­kan.

Justeru katanya, adalah wajar bagi kerajaan negeri untuk mengambil alih isu itu yang sukar ditangani dengan berkesan oleh Putrajaya.

“Berdasarka­n statistik Kementeria­n Kebajikan, Kesejahter­aan Komuniti, Wanita, (DUN) di sini, semalam.

Uggah berkata, bagi penduduk pribumi Sarawak, tanah dianggap sebagai bahagian terpenting dalam kehidupan mereka.

“Kehidupan masyarakat pribumi berkisar di kawasan tanah yang mereka warisi sejak turun-temurun untuk diusahakan sebagai kawasan pertanian, mencari makanan, Keluarga dan Pembanguna­n Kanak-Kanak, terdapat 60,000 individu terutama kanak-kanak tidak mempunyai sijil lahir di negeri ini.

“Jumlah itu cukup membimbang­kan dan ironinya, hampir semua kanak-kanak itu dilahirkan di sini (Sarawak), tetapi sama ada ibu atau bapa mereka adalah warga asing,” katanya.

Beliau berkata, kerenah birokrasi yang ketat di Putrajaya antara faktor menyulitka­n proses mendapatka­n dokumen pengenalan diri itu.

“Saya sendiri ada berjumpa pegawai Jabatan Pendaftara­n Negara (JPN) Sarawak untuk membincang­kan isu itu, namun saya diberitahu bahawa keputusan untuk memburu dan menangkap ikan,” katanya.

Mengulas lanjut, Uggah berkata, menerusi pindaan rang undang-undang itu, hak pemilikan tanah boleh dibuat penduduk pribumi melalui akses ke kawasan itu, bersempada­n atau bersebelah­an dengan tanah adat asalnya yang dibuat mengikut Seksyen 5 Kanun mengeluark­an sijil lahir adalah kuasa Putrajaya.

“Namun apa yang berlaku, pemohon menunggu dalam jangka masa terlalu lama hingga bertahun-tahun untuk mendapat keputusann­ya,” katanya.

Sehubungan itu, katanya, Putrajaya perlu menyerahka­n kuasa kepada JPN Sarawak untuk membuat keputusan berhubung pengeluara­n sijil lahir.

“Ketiadaan sijil lahir menyebabka­n kanak-kanak itu tidak dapat melanjutka­n pelajaran ke peringkat menengah, apa lagi hak untuk melanjutka­n pelajaran ke universiti.

“Mereka juga akan menghadapi kesukaran untuk mendapatka­n pekerjaan, tidak boleh membuka akaun bank, mendapatka­n lesen memandu atau berkahwin,” katanya.

Malah katanya, ketiadaan dokumen pengenalan diri menyebabka­n mereka perlu membayar kos yang tinggi seperti warga asing jika mendapatka­n rawatan di hospital kerajaan. Tanah, jika ‘hak usufuktuar­i’ dilaksanak­an pribumi itu sebelum 1 Januari 1958.

Beliau berkata, istilah ‘hak usufruktua­ri’ hanya deskriptif mengenai adat dan amalan yang akan diiktiraf oleh peruntukan undang-undang yang dipinda untuk membolehka­n hak pemilikan terhadap wilayah asal. Kerajaan Sarawak tidak pernah mengeluark­an surat hak milik sementara

untuk tujuan penanaman semula hutan di negeri ini, sebaliknya menggunaka­n lesen ladang hutan bagi inisiatif berkenaan.

Menteri Muda Perancanga­n Bandar, Pentadbira­n Tanah dan Alam Sekitar negeri, Datuk Len Talif Salleh berkata, tumpuan diberikan kepada spesies pokok bernilai tinggi dan cepat membesar bagi mendokong pertumbuha­n mapan sektor perkayuan negeri.

“Di Sarawak, pelaksanaa­n ladang hutan memerlukan pihak pelesen melakukan penebangan pokok secara sistematik bagi mengurangk­an kesan terhadap alam sekitar dan mencapai hasil yang optimum.

“Malah, semua aktiviti berkaitan penebangan hutan asal dan penanaman ladang hutan tertakluk kepada kelulusan Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA) dari Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar (NREB),” katanya pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini, semalam.

Len Talif menjelaska­n, kerajaan negeri memberi tumpuan kepada pelaksanaa­n inisiatif berkenaan membabitka­n kawasan hutan terlindung sepenuhnya, selain tanah milik kerajaan yang belum dibangunka­n.

Pada masa sama, Jabatan Hutan Sarawak (JHS) juga melaksanak­an program kolaborasi dengan agensi dan pertubuhan dalam dan luar negara bagi melaksanak­an aktiviti penanaman semula hutan.

 ??  ?? DOUGLAS (tengah) ketika sidang media di Kompleks Dewan Undangan Negeri Petra Jaya Kuching.
DOUGLAS (tengah) ketika sidang media di Kompleks Dewan Undangan Negeri Petra Jaya Kuching.
 ?? Lo Khere Chiang ?? Berdasarka­n statistik Kementeria­n Kebajikan, Kesejahter­aan Komuniti, Wanita, Keluarga dan Pembanguna­n Kanak-Kanak, terdapat 60,000 individu terutama kanak-kanak tidak mempunyai sijil lahir di negeri ini”
Lo Khere Chiang Berdasarka­n statistik Kementeria­n Kebajikan, Kesejahter­aan Komuniti, Wanita, Keluarga dan Pembanguna­n Kanak-Kanak, terdapat 60,000 individu terutama kanak-kanak tidak mempunyai sijil lahir di negeri ini”
 ??  ?? LEN
LEN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia