Harian Metro

Tembosa graduan UMP dah sampai Arab Saudi

-

kan bahan semula jadi juga dijual mahal yang menjadi penghalang pembeli selain kandungan bahan serta status halanya turut diragui terutama yang dihasilkan Pekan: Tembosa raja dan tembosa ikan dihasilkan seorang ibu kepada tiga anak di Kampung Peramu di sini, sudah boleh didapati peminat makanan tradisiona­l berkenaan di Jeddah, Arab Saudi.

Sebelum ini, kuih tradisiona­l dihasilkan graduan Master Eksekutif Pengurusan Projek, Universiti Malaysia Pahang (UMP), Thuraya A Razak itu hanya boleh didapati di pasaran tempatan, selain Singapura di mana penghantar­annya dibuat setiap minggu.

Thuraya, 51, yang berasal dari Pulau Tawar, Jerantut berkata, tembosa raja dan tembosa ikan je- di rumah sebelum dijual menerusi media sosial.

“Jadi saya buat penyelidik­an dan mendapat formula untuk menghasilk­an pelembap bibir diperbuat daripada bahan semula jadi, bagi tujuan itu saya mendapat geran RM25,000 daripada UMP untuk mengeluark­an kumpulan pertama produk itu.

“Saya menghasilk­annya di kilang bertaraf kilang Amalan Pengilanga­n Baik (GMP), jadi sudah tentu dari segi kebersihan serta kualiti produk berkenaan terjamin berbanding produk dibuat sendiri di rumah,” katanya ditemui NSTP di UMP Kampus Gambang di sini, semalam.

Beliau berkata, daripada segi harga, KINORA dijual pada harga RM40 lebih murah berbanding pelembap bibir dihasilkan menggunaka­n bahan semulajadi iaitu sekitar RM80 ke atas.

“Saya kini sedang menunggu sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) nama Suehanis yang dihasilkan itu di eksport ke Jeddah oleh sebuah syarikat pemborong yang melihat produk itu mempunyai potensi baik di pasaran luar negara.

“Kumpulan pertama membabitka­n penghantar­an 43,000 biji tembosa raja dan tembosa ikan. Sekiranya ada permintaan lagi, saya akan menghantar­nya dalam jumlah lebih besar,” katanya ditemui di bengkel perusahaan industri kecil dan sederhana (IKS) Jabatan Pertanian di Tanah Putih di sini.

Thuraya berkata, tembosa raja dihasilkan­nya itu berasal dari dapur istana diraja Pahang berintikan ikan, rempah dan telur rebus dipotong nipis.

“Saya menggunaka­n ikan segar supaya rasanya lebih sedap dan ia mendapat permintaan menggalakk­an daripada masyarakat setempat dan luar.

“Setiap hari kami akan menghasilk­an kira-kira 2,000 biji tembosa raja dan tembosa ikan. Jumlah pengeluara­n akan ditingkatk­an sekali ganda apabila permintaan bertambah.

“Namun begitu kualitinya sentiasa diberi keutamaan bagi memastikan tembosa raja dan tembosa ikan sedap dimakan oleh pelanggan, ia mempunyai sijil halal serta sijil Makanan Selamat Tanggungja­wab yang dijangka menyerahka­nnya bulan depan, ia memberikan satu nilai tambah dan keyakinan kepada pengguna yang mahu mencari pelembap bibir halal,” katanya.

Norashikin berkata, pada masa kini ia hanya dijual dalam skala kecil berikutan pengeluara­nnya adalah terhad dan beliau merancang mendapatka­n dana lebih besar supaya produk itu dikeluarka­n dalam jumlah lebih banyak.

“Maklum balas daripada pembeli adalah baik dan ia dapat merawat bibir merekah, sekarang ini ia hanya boleh digunakan kaum wanita dan kita merancang menaik tarafnya supaya boleh digunakan lelaki serta kanak-kanak.

“Selain pasaran tempatan, saya juga merancang memasarkan­nya ke luar negara seperti Brunei dan Singapura menggunaka­n syarikat ditubuhkan, Medieva Sdn Bhd bagi memenuhi permintaan kosmetik halal peringkat antarabang­sa,” katanya. Industri (MeSTI),” katanya.

Thuraya yang turut memiliki Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Projek dari Universiti Sains Malaysia (USM), berkata, dia mendapat sokongan daripada Jabatan Pertanian, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutua­n (FAMA) dan bantuan peralatan serta bimbingan di bawah program Empower Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER).

 ??  ?? DR Norashikin (dua dari kanan) bersama rakan menunjukka­n produk KINORA.
DR Norashikin (dua dari kanan) bersama rakan menunjukka­n produk KINORA.
 ??  ?? THURAYA menunjukka­n tembosa yang dihasilkan­nya.
THURAYA menunjukka­n tembosa yang dihasilkan­nya.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia