Harian Metro

Fuziah junjung prinsip reformasi

-

Bahru: Himpunan Kebangkita­n Ummah yang dianjurkan di Padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur kelmarin berjalan dengan lancar dan baik tanpa sebarang insiden tidak diingini.

Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata, penganjur himpunan itu juga memberi kerjasama yang baik kepada polis sepanjang berlangsun­gnya himpunan berkenaan.

“Semalam (kelmarin), perhimpuna­n berjalan dengan lancar, baik dan mereka pun beri kerjasama.

“Antara yang saya lihat hadir termasukla­h Tan Sri Dr Rais Yatim dan Tan Sri Zaman Khan Rahim Khan dan anggaran 3,500 hingga 4,000 orang.

“Semua berjalan lancar dan ikut peraturan,” katanya pada sidang media selepas Majlis Istiadat Penganuger­ahan Pingat Jasa Pahlawan Negara Kontinjen Johor di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di sini, semalam.

Beliau berkata, polis berada di lokasi himpunan itu bagi memudahkan kelancaran majlis dan memastikan keselamata­n orang ramai.

“Bagi polis, kita memudahkan urusan mereka dan mereka juga beri kerjasama yang baik. Ini perhimpuna­n yang kita harap, mana-mana acara pada masa depan akan berjalan dengan Kuala Lumpur: Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Fuziah Salleh dikatakan sanggup merebut jawatan Ketua Wanita PKR dalam pemilihan parti kali ini kerana menjunjung prinsip reformasi diperjuang­kan parti sejak 20 tahun lalu.

Ahli Parlimen Kuantan itu menganggap keputusan itu bukan memperjudi­kan jawatan dan kedudukan dalam kerajaan atau parti yang dikecapi ketika ini.

“Ada orang tanya mengapa hendak bertanding rebut balik Ketua Wanita. Sedangkan saya pernah jadi Naib Presiden dan Pengarah Pilihan Raya parti. Bukankah ini seperti ‘turun pangkat’.

“Saya tegaskan saya bertanding bukan kerana individu dalam parti, tetapi kerana menjunjung prinsip reformasi yang diperjuang­kan parti selama ini,” katanya pada majlis memperkena­lkan calon pemilihan PKR di Ampang, semalam.

Turut hadir, Naib Presiden PKR yang juga calon Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli.

Bagaimanap­un, Rafizi cara begini.

“Kita akan mudahkan dan kita harap pihak penganjur juga patuh dengan peraturan yang ditetapkan,” katanya.

Himpunan Kebangkita­n Ummah itu dihadiri pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) termasuk Persatuan Pengguna Islam Malaysia pada Jumaat lalu mengesahka­n beliau menampilka­n lapan regu dalam kempen merebut jawatan Timbalan Presiden PKR dalam pemilihan kali ini, ia termasuk Fuziah.

Fuziah, 59, pernah menjadi Ketua Wanita PKR antara tahun 2000 hingga 2007, Naib Presiden parti sejak tahun 2010, Ahli Biro Politik Pusat dan Ketua Cabang PKR Kuantan sehingga kini.

Fuziah berkata, mengikut rancangan awal, Timbalan Ketua Wanita PKR, Rodziah Ismail sepatutnya menjadi calon merebut jawatan Ketua Wanita PKR. (PPIM), Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) dan Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA).

Antara tuntutan mereka termasukla­h membantah pertikaian kedudukan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V dan menolak pengiktira­fan Sijil Peperiksaa­n Bersama (UEC).

 ??  ?? SEBAHAGIAN yang hadir ketika Himpunan Kebangkita­n Ummah di Padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru.
SEBAHAGIAN yang hadir ketika Himpunan Kebangkita­n Ummah di Padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru.
 ??  ?? RAFIZI
RAFIZI
 ?? Dr Mujahid ?? Bagi golongan transgende­r contohnya, 80 peratus daripada mereka terbabit dalam aktiviti seks dan kita perlu keluarkan mereka daripada gejala ini”
Dr Mujahid Bagi golongan transgende­r contohnya, 80 peratus daripada mereka terbabit dalam aktiviti seks dan kita perlu keluarkan mereka daripada gejala ini”
 ??  ?? FUZIAH
FUZIAH

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia