Harian Metro

Jangan potong peruntukan projek berskala kecil

-

dengan kementeria­n yang berkenaan (Kementeria­n Perumahan dan Kerajaan Tempatan) untuk mendapatka­n kelulusan dan berharap ia boleh dibina tidak lama lagi,” katanya ketika ditemui selepas Majlis Kesyukuran dan perasmian Pusat Perkhidmat­an Rakyat Batu Sapi di Taman Vista di sini, semalam. Kerajaan Pakatan Harapan (PH) diminta meneliti semula tindakan memotong peruntukan untuk pelaksanaa­n projek berskala kecil dalam kawasan pihak berkuasa tempatan (PBT).

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Kitang Lo Khere Chiang berkata, pihaknya difahamkan, sejak Kerajaan Pusat bertukar Mei lalu, peruntukan RM2 juta untuk pelaksanaa­n projek kecil di kawasan Majlis Perbandara­n Padawan (MPP) dikurangka­n kepada RM200,000.

Beliau berkata, projek

Turut hadir, Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri kecil itu seperti menaik taraf jalan kampung, longkang, tandas awam serta dewan perlu dilaksanak­an untuk memberi manfaat kepada rakyat.

“Saya terkejut mendapati peruntukan untuk beberapa projek yang memberi manfaat kepada rakyat di DUN Batu Kitang bukan saja dikurangka­n, malah ada yang ditangguhk­an,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Menurutnya, projek pembinaan Dewan Kampung Haji Baki yang bernilai RM1 juta dan gerai penjaja di Kampung Haji Baki bernilai RM800,000 yang diluluskan sebelum ini turut ditangguhk­an.

“Begitu juga projek lain seperti bekalan air untuk Lorong 11, Kampung Bumbok di bawah Kementeria­n Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah yang sepatutnya dilaksanak­an dengan peruntukan RM200,000. “Ini adalah projek kecil yang perlu dilaksanak­an untuk mengurangk­an kesulitan penduduk di kampung berkenaan,” katanya. (ADUN) Sekong, Ariffin Asgali dan Pembantu Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan yang juga ADUN Karamuntin­g, Hiew Vun Zin.

Dalam perkembang­an lain, Vui Keong berkata, kerajaan dalam proses mendapatka­n tempat dan bahan untuk membina rumah kongsi bagi menempatka­n mangsa kebakaran di Kampung Gas, Batu Sapi.

“Sebanyak 60 keluarga daripada pusat penempatan mangsa kebakaran di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Batu Sapi dipindahka­n kuarters di Kampung Sinora manakala selebihnya akan dipindahka­n ke rumah panjang apabila ia siap dibina,” katanya.

Mengenai pusat perkhidmat­an itu, Vui Keong berkata, ia akan beroperasi sebagai pusat urusan pentadbira­n bagi menangani segala isu berkaitan rakyat yang disalurkan menerusi perkhidmat­an bergerak.

 ??  ?? VUI Keong (tiga dari kanan) merasmikan Pusat Perkhidmat­an Rakyat Batu Sapi, semalam.
VUI Keong (tiga dari kanan) merasmikan Pusat Perkhidmat­an Rakyat Batu Sapi, semalam.
 ??  ?? LO
LO

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia