Harian Metro

SUKAR LUPUS TOL

- Fairul Asmaini Mohd Pilus asmaini@nstp.com.my

 Manifesto PH tidak boleh dilakukan secara terburu-buru

Kerajaan tidak akan terburu-buru membuat keputusan berhubung cadangan penghapusa­n tol sebaliknya perlu melakukan kajian lanjut kerana ia membabitka­n kepentinga­n pelbagai pihak termasuk pemegang konsesi.

Menurut Timbalan Menteri Kerja Raya, Anuar Tahir, ketika ini pihaknya dalam peringkat perbincang­an dengan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), agensi kerajaan yang mempunyai hubungan dengan pemegang konsesi projek lebuh raya di negara ini.

“Walaupun ia dijanjikan dalam manifesto 100 hari Pakatan Harapan (PH) namun cadangan penghapusa­n tol memerlukan kajian mendalam dan sebarang keputusan tidak boleh dilakukan secara tergesa-gesa.

“Dalam hal ini, kerajaan perlu bertanggun­gjawab kepada semua pihak termasuk pemegang konsesi, pekerja yang akan terjejas dan sebagainya,” katanya.

Beliau mengulas kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Datuk Shahril Ridza Ridzuan kelmarin, berhubung cadangan menghapusk­an kutipan tol yang tidak boleh dimuktamad­kan dalam masa 100 hari seperti digariskan dalam manifesto PH.

Ini kerana kerajaan mempunyai keutamaan lain dari segi keperluan monetari yang perlu ditangani buat masa ini.

Anuar berkata, janji kerajaan untuk menghapusk­an tol akan dilakukan secara berstruktu­r dan ia pasti akan mengambil masa.

Katanya, selain Kementeria­n Kerja Raya, beberapa agensi lain seperti Kementeria­n Kewangan juga kini melakukan kajian terperinci mengenai cadangan penghapusa­n tol berkenaan.

“Kerajaan turut mengambil kira pandangan pihak yang berkepenti­ngan seperti KWSP yang mempunyai pegangan dalam pengendali lebuh raya bertol PLUS Malaysia Bhd.

“Ia akan dikendalik­an dengan teliti dan bijaksana mengambil kira pelbagai sudut, umpama menarik rambut di dalam tepung, rambut tidak putus dan tepung tidak berselerak.

“Apa yang pasti komitmen dan janji kerajaan membantu meringanka­n beban rakyat tetap tidak akan dilupakan begitu saja,” katanya.

Pandangan Anuar turut dipersetuj­ui pakar ekonomi, Datuk Jalilah Baba yang menganggap penghapusa­n tol membabitka­n proses rumit dan penyertaan pelbagai pihak.

Jalilah berkata, tempoh 100 hari tidak begitu penting sebaliknya apa yang utama adalah mengkaji semula perkara itu sama ada ia mempunyai sebarang kecacatan atau tidak.

“Seperti yang dinyatakan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini bahawa manifesto Pakatan Harapan bukan kitab, ada perkara yang boleh dilakukan dalam masa 100 hari seperti dijanjikan dan ada juga perkara yang memerlukan kajian mendalam sebelum dapat dilaksanak­an.

“Sebarang keputusan perlu mengambil kira sama ada ia sesuai dengan undang-undang dan peraturan sedia ada selain mengkaji apa kesan kepada pihak berkaitan serta rakyat,” katanya.

Menurut Jalilah lagi, meskipun selepas 100 hari, apa juga keputusan yang dilakukan kerajaan berkaitan penghapusa­n tol itu mesti memberi kelebihan kepada rakyat dan ia selaras dengan janji sebelum ini.

 ??  ??
 ?? Anuar Tahir ?? Walaupun ia dijanjikan dalam manifesto 100 hari Pakatan Harapan (PH) namun cadangan penghapusa­n tol memerlukan kajian mendalam dan sebarang keputusan juga tidak boleh dilakukan secara tergesa-gesa”
Anuar Tahir Walaupun ia dijanjikan dalam manifesto 100 hari Pakatan Harapan (PH) namun cadangan penghapusa­n tol memerlukan kajian mendalam dan sebarang keputusan juga tidak boleh dilakukan secara tergesa-gesa”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia