Harian Metro

Tak sempat jadi jutawan dadah

-

Kuala Lumpur: Impian tiga rakyat Malaysia termasuk seorang wanita bergelar jutawan dengan menyeludup hampir setengah tan ganja ke Malaysia tidak berjaya apabila semua mereka ditahan polis.

Ketiga-tiga mereka berusia antara 23 dan 43 tahun ditahan bersama 462 kilogram (kg) ganja di sebuah rumah yang dipercayai kerap digunakan sindiket pengedaran dadah terbesar di kawasan sempadan di Lorong Songchai, Mukim Sanakkam, Sadao, Thailand, semalam.

Ketua Polis Sadao, Kolonel Sawad Sinsaenyon­g, berkata hasil pemeriksaa­n awal dijalankan mendapati rumah berkenaan dimiliki seorang pelabur berasal dari Malaysia.

“Berdasarka­n siasatan awal, tiga suspek rakyat Malaysia terbabit mengaku menerima bekalan ganja di sekitar kawasan Hatyai sebelum menyembuny­ikannya di rumah berkenaan.

“Apabila tiba waktu sesuai mengikut perancanga­n ditetapkan, suspek akan menyeludup masuk dadah berkenaan ke Malaysia,” katanya.

Beliau berkata dadah berkenaan ditemui disembunyi­kan dalam 11 karung guni di mana setiap satu mengandung­i seberat 42 kg ganja.

Dalam serbuan sama, polis Sadao turut merampas sebuah lori yang berdaftar di Malaysia.

Sementara itu Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Datuk Seri Mohmad Salleh berkata pihaknya sudah dimaklumka­n mengenai tangkapan dan rampasan dadah berkenaan daripada polis di negara jiran.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia